Inlägg om Internetmarknadsföring

Publicerat Tips

Fånga dina (potentiella) kunder med Marketing Automation

Är Marketing Automation som det låter? Att man kör igång något som sedan sköter sig av sig själv. Det är ju lite så det låter. Nej, inte riktigt. Det handlar om att automatisera vissa händelser i en säljprocess, som innebär att man får information om en kund som är intresserad av något och därefter se om kunden vid senare tillfälle återfår intresset av en vara eller tjänst. Man fångar alltså beteendet hos en individ som lämnar en webbplats eller e-butik utan att genomföra ett köp. Man pratar att många människor ofta fönstershoppar, vilket även sker inom e-handel på nätet!

Marketing Automation hjälper e-butiker att ta tillvara på de som är inne i e-butiken men lämnar innan köpet genomförs. Marketing Automation är så klart mest för e-handel men går även att använda i för tjänsteföretag också. Det handlar om att vrida på konverteringsgrader en ökning från 1,2% till 1,5% kan innebära stora vinster. Om antal besökare är 1000 st och ett snittköp ligger på 1000 kr då blir försäljningen 15 000 kr istället för 12 000 kr vilket 25% högre försäljning.

Marketing Automation handlar mycket om att definiera vissa händelser och vad som skall ske när det händer. Till exempel, någon registrerar sig för ett nyhetsbrev och ett mail skickas med visst förbestämt innehåll, efter fem dagar kommer ett mail till med en påminnelse av något slag som kanske är avgörande för om ett köp görs eller inte. Ett annat exempel är att en användare som inte har besökt sidan på ett tag kommer tillbaks efter tre månader, ett mail går till ansvarig säljare eller alternativt att ett mail går ut till användaren. Tänk också att någon har lagt till varor i sin varukorg på en e-handel men genomförde inte köpet, två dagar efter kommer ett mail till personen med ett erbjudande på liknande varor.

Här är några konkreta Marketing Automation exempel:

E-post

Prenumeration på nyhetsbrev är den enklaste formen av möjlighet att fånga upp och kunna identifiera en eventuellt blivande kund, utifrån den informationen kan du skapa en kunddatabas. Du kan även få en notifikation när varje kund gör ett återbesök på sidan och få reda på vilken sida som kunden besökte.

Remarketing

Remarketing samlar in information om personer som har besökt din sida eller e-handel, du kan sedan nå ut till dessa personer när de är inne på andra sidor eller söker på Google och visa reklam för en produkt som de varit och tittat på i en e-butik. Remarketing kan hjälpa dig att få tillbaka dina potentiella kunder till din sida genom olika varianter, beroende på vad du har för sida och/eller affärsmål. Detta är facebook väldigt duktiga på att sälja in hos företag, vilket man kan se när man loggar in på sin facebook-konto. De erbjudanden som du kan se där visas inte av en slump utan det är information om sidor eller produkter som du tidigare har tittat på.

Annonsering

Via Google Adwords eller andra annonsnätverk kan man köpa sökord och annonser som i sin tur ger dig nya potentiella kunder. Genom att du köper ett sökord och har en annons kopplad till sig så innebär det att när en person söker på ditt sökord kommer din annons att visas och lockar personen att gå till din sida. Givetvis är det inte så enkelt att man visas överst på varje ord man söker utan det beror mycket på hur din landningssida är uppbyggd, exempel: Hur många gånger förekommer sökordet i texten? I ingressen? I rubriken?

Man brukar som regel sätta en dagsbudget där man anger hur mycket maximalt en dag får kosta med annonser, då själva kostnaden sker när en person klickar på annonsen. Därför vill man rikta sig mot rätt person vid rätt tillfälle som söker på rätt ord, det är en vetenskap som vi gärna visar hur!

Övergiven kundvagn

Det är inte ofta man ser i butikerna att kundvagnar står kvar vid kassorna fyllda med varor men dess ägare har gått, men i e-handelsbutikerna sker det i runt 70 % av fallen enligt Baymard( http://baymard.com/lists/cart-abandonment-rate).  Det finns fler avhoppare än vad du kanske trodde. Hur ska vi få dem att köpa varorna? Det finns flera förslag på hur man kan få dem att genomföra köpet, men först måste man få reda på varför kunden lämnade sidan i första taget. Det kan bero på sidans utformning och kassans utformning eller behovet av att behöva skapa ett konto. Kan man dessutom påverka den som har kundvagnen liggande med ett automatiskt mail så kan man uppnå ett gott resultat.

Vad behövs för att kunna hantera Marketing Automation

Det är så klart något man kan sätta ihop själv genom att programmera ett system, om man vet vad man håller på med. Ofta kan det vara en fördel att använda ett färdigt system där man kan enkelt få fram statistik och data att jämföra och räkna på. Det finns väldigt många färdiga system ute på marknaden, där det finns stora amerikanska leverantörer såsom Hubspot (www.hubspot.com) och Marketo (www.marketo.com) i Sverige finns Onserver (onserver.se), Leadsius (www.leadsius.com), Otto (www.sonician.com) etcetera.

Val av system beror naturligtvis på en mängd faktorer såsom budget, vad man vill göra själv internt kontra hur mycket hjälp man behöver.

Är ni intresserade av att få hjälp att komma igång med Markering Automation så hjälper vi på Spinit gärna till med att hitta bästa lösning för dig, men också att göra de tekniska bitarna, lägga upp säljstrategier och utforma det grafiska.

Publicerat Tips

Fyra steg till en bättre effekt av din webbplats

1. Mät & konvertera

Det vi gillar att prata om just nu är att mäta effekten av sin webbplats och göra förändringar baserade på riktig fakta. För e-handlare är detta ofta vardagsmat, men vi rekommenderar att alla våra webbkunder arbetar med att följa upp besökares agerande på deras webbplats.

Viktigt är naturligtvis att följa antalet besökare på webbplatsen och därefter bör man också ta en titt på var de tar vägen. Hur många lämnar sajten direkt och hur många genomför en konvertering?

Några exempel på konverteringar man kan mäta är:

  • försäljningar och bokningar
  • förfrågningar
  • registreringar på webbplatsen
  • nyhetsbrevsprenumeranter
  • prenumerationer på sociala flöden

Genom att analysera statistiken kan ni lättare man dra slutsatser om hur man får upp konverteringsgraden.

2. Optimera för synlighet

När mätvärdena är på plats är det bara att börja jobba med förbättringsarbetet av webbplatsen och slipa på nyckeltalen.

För att maximera din synlighet är det viktigt att betänka att datorprogram såsom sökmotorernas robotar ska kunna granska och förstå din webbplats. Om du ska hamnar högt i Google-resultatet på ditt nyckelord, måste Google  begripa vad som är är en rubrik, vad en bild föreställer och vad dina texter handlar om.

Det är också viktigt att din sidor stärks med länkar, både mellan dina interna sidor, och mellan andra sajter, för att höja relevansen för dina sökord.

3. Tillgängliggör för alla

Det är också viktigt att inte utesluta några användargrupper på Internet. Precis som att man idag måste erbjuda rullstolsramper och handikapptoaletter på en restaurang, bör rörelsehindrade personer ges möjlighet att kunna navigera på din webbplats utan datormus och synskadade med hjälp av så kallade skärmläsare.

Detta ställer krav på att din kod är semantisk och korrekt strukturerad, och att bilder och navigation tolkas på rätt sätt.

4. Gör webbplatsen mobilt tillgänglig
Webben genomgår just nu en förändringsfas där webbplats efter webbplats anpassas efter att visas idealt på fler enheter än den vanliga datorskärmen. Vi rekommenderar att se över om inte ni också bör vara med på det tåget och göra er tillgängliga för potentiella kunder som är i rörelse och inte bara sitter still vid ett skrivbord.

Det finns flera metoder att göra en sajt mobilt anpassat. Dels kan man skapa en separat mobilsida där man skalar av innehållet till det som är mest relevant för en mobilanvändare. Eller så bygger man en sajt som anpassas dynamiskt efter alla olika skärmstorlekar. Det sistnämnda kallas Responsive Web Design och spås vara den teknik som webbplatser till störst del kommer att tillämpa framöver.

I er webbplatsstatistik kan ni följa hur många som surfar in med mobila enheter, och även mäta effekten av en eventuellt ännu större förändring när ni väl har skapat en mobilanpassad sajt.

Publicerat Uppdrag

Ständig förnyelse med kontinuitet

Under ett flertal år har vi haft förmånen att få producera Abecitas webbplats. Varje säsong har ett ofta ett specifikt tema och där webben skall följa med. Vi arbetar också med att se till att webbplatsen hålls sökmotoroptimerad. Besökaren skall också enkelt kunna hitta en lämplig återförsäljare eller onlinebutik som säljer deras varor.

I flera års tid har vi levererat webbdesign och sökmotoroptimering åt Abecita, och webbsidans utseende har genomgått många spännande förändringar. Under åren har Abecita använt ett flertal kända modeller för kollektionerna, såsom Carolina Gynning, Tilde Fröling och Angela.

Om Abecita

Med gammalt ursprung som korsettfabrik i Borås har abecita utvecklats till en väl etablerad underklädestillverkare. Med en distributionskanal på över 800 fristående fackhandlare i Sverige, Norge, Danmark och Finland är abecita ett av norra Europas största varumärken.

Publicerat Tips

Nyhetsbrevsutskick utan huvudvärk

Spinit har under många år levererat lösningar för e-postkommunikation via vår egenutvecklade applikation E-send. Som ett alternativ till vårt egna system rekommenderar vi i många fall alternativ för nyhetsbrevsutskick: MailChimp.

Många användbara funktioner

MailChimp har funnits länge och har utvecklats till mycket kraftfull och lättanvänt verktyg för att skapa och hantera e-portkampanjer. Gratisversionen ger mycket, och har en begränsning 12000 mailutskick i månaden, vilket räcker för de flesta. Vissa specialfunktioner som nämns nedan kräver dock en premium-plan.

MailChimp har många färdiga design- och layoutmallar, och många möjligheter att få utseendet anpassat efter egen grafisk profil.

Ytterligare funktioner värda att nämna är:

  • Avancerad statistik, överskådligt presenterad
  • Facebook-integration, med kommentarer
  • Google Analytics-integration
  • Inbox Inspector för att förhandsvisa brevet i en mängd olika e-postklienter, webbläsare och operativssystem.
  • A-B-testning för att testa vilken design, layout eller vilket innehåll som funkar bäst.
  • Iphone-app för administration och utskick on-the-go.

Automatiserade utskick

Den kanske häftigaste funktionen är ”RSS to E-mail”, ett sätt att helautomatisera nyhetsbrevsutskick. Har man en blogg, facebook-sida, twitter eller nyhetssida så har man ofta också ett RSS-flöde som samlar ihop de artiklarna. Med hjälp av MailChimp kan få ut de senaste inläggen snyggt i ett nyhetsbrev till den som registrerat sig. Detta kan då schemaläggas och skickas ut när man vill, och när det finns innehåll.

TinyLetter, ett nedskalat alternativ

Det finns som sagt väldigt många funktioner, vilket kanske också skrämmer lite. Men användargränssnittet är enkelt och tydligt, så jag rekommenderar att man ger det en chans om man idag är trött på den slitsamma traditionella nyhetsbrevshanteringen.

Behöver man inte alla dessa häftiga funktioner utan nöjer sig med ett verktyg för att effektivisera enkla massutskick, finns en alternativ webbapplikation som MailChimp driver, kallat TinyLetter. Läs mer om TinyLetter här.

Publicerat Nyheter

Sökoptimering – SEO

Många kunder hör av sig och frågar hur de skall komma högre upp i sökmotorerna. Ofta efter att ett sökmotorföretag har hört av sig. Det går att göra mycket själv för att förbättra sitt sökresultat. Här kommer vi med lite tips. 

Mäta – Se till att mäta hur många som kommer till din webb. Sedan är det bara att försöka arbeta med aktiviteter som höjer besöksantalet. Se till att göra det enkelt för besökarna att lämna en förfrågan och mät varje månad antal förfrågningar. För att mäta bessökstrafiken är idag Google Analytics mest använt. Google Analytics är gratis men en kodsnutt behöver läggas på hemsidan för att det skall fungera, men det är ganska enkelt löst. Registrera dig här: http://www.google.com/analytics

Arbeta med innehållet – Sökmotorerna älskar mycket information och de tycker ännu bättre om när det publiceras information ofta. Webbplatser som ändras ofta kommer sökmotorn ofta och besöker och indexerar om. Att uppdatera ofta kanske inte påverkar din ranking men eftersom sökmotorn besöker dig oftare får du lättare att följa upp ändringar.

Title, Decription, Keywords, Heading, Innehåll – Varje sida på en webbplats skall helst optimeras. Detta innebär att titeln, beskrivningen, nyckelorden, rubriken och innehållet helst skall det viktiga ordet. Men det skall optimalt förekomma i en densitet av 14,2 %.

Länkar – Ha som mål att få så många andra webbplatser som möjligt att länka till din hemsida. Leta upp gratisregister. Det en rad betaltjänster som registrerar din adress i massa olika register från Wikipedia till Open Directory Project www.dmoz.org och Yahoo! Directories.
 
Dessutom kan man se på seriösa betaltjänster. Det finns katalogtjänster som möjliggör länkar djupt ner till en sajts underkategorier och sidor. För ungefär 50 dollar/per år kan sidorna listas på tjänster som www.excellentguide.com, www.mozdex.com, www.kwikgoblin.com  och www.addme.com. Fler bra register är www.excite.com och se.yahoo.com (Hitta kategori först innan du lägger till) och infoo.se den officiella svenska webbkatalogen. Att tänka på är att om man skall bli högre rankad skall man helst bli länkad från en annan sajt som är högt rankad och där det är mycket trafik.

Ser sökmotorn att många användare hamnar på din webbplats när de söker på ett specifikt ord så förstår sökmotorn att din sida är relevant och duktig i ämnet, ganska logiskt om man tänker efter.

För att se hur många länkar som finns till din hemsida på Google skriv in detta i Googles sökfält. link:www.dindomän.se

Ett bra sätt att hitta länkregister som passar dig är att testa det ordet som är viktigast för dig, se vilken konkurrent som kommer högst upp i träfflistan. Gör en sökning link:www.konkurrentensnamn.se och se varifrån konkurrenten får sina länkar.

SEO-företag – Var försiktg med att köpa tjänster av vissa sökoptimeringsföretag som tar betalt i form av årsabonnemang, nämner inga namn och vet inte om de finns kvar? Exempelvis 10 000 kr för ett år. De gör en snabbanalys av sökorden på startsidan. Skickar instruktioner med lite ändringar som kundens webbyrå får ta sig an att göra eftersom kunden inte förstår något. Sedan väntar man tills sidan är omindexerad och ser kanske en liten förbättring.

Sökoptimeringsexperter – Efter en del googlande får jag mer förtroende för experter inom sökoptimering som exempelvis Simon Sundén www.joinsimon.se och Nikke Lindqvist www.lindqvist.com eller Jim Westergren  www.seo-guide.se. Testa att söka på ordet ”sökoptimering” så ser man att Lindqvist lyckas ganska bra.

Slutligen – Om optimeringen är viktig bör man som företag ha en intern resurs som arbetar kontinuerligt med uppföljning och förbättring.