Inlägg om E-handel

Vi har över 15 års erfarenhet av e-handelsprojekt eftersom vi redan på 90-talet var med och skapade Sveriges första e-handel för mat. E-handel idag kan innebära en enkel lösning likaväl som en mycket avancerad lösning med kopplingar mot logistik och affärssystem. Bevisligen så ökar handeln över nätet och vi ser en stor potential för många företag att mångdubbla sin omsättning med en väl utarbetad e-handelsstrategi.

Idag driver vi e-handelslösningar för bl a SCAs Torky-produkter och har levererat en mycket avancerad e-handelswebbplats åt Elektron Music Machines.

Vi hjälper gärna till med hur ni skall agera i e-handelsfrågor. Läs gärna vår e-handelsguide som kortfattat beskriver vad man bör tänka på, samt tipsar om bra e-handelssystem. I dagsläget tycker vi om den öppna .Net plattformen nopCommerce för avancerade lösningar, men det finns mer att välja på.

  • Logisk och grafisk design av lösningen
  • Stöd vid framtagande av kanalstrategi, processkartläggning och lösningsval
  • Hantera skillnader mellan B2B och B2C
  • Rådgivning vid val av system
  • Utveckling av e-handelslösning och integrationer mot affärssystem
  • Effektiv marknadsföring, förvaltning och vidareutveckling av etablerade e-handelsplatser
Publicerat Nyheter, Uppdrag

Ny molnbaserad lojalitetslösning för kundklubbar

På Stroede­Raltons kontor i Kungs­backa firades för några veckor sedan lans­eringen av IM Loyalty, ett CRM-verktyg i moln­et för allt från enk­lare kund­kommun­ika­tion till en full­fjäd­rad kund­klubb.

Tjän­sten är byggd av ett ut­vecklings­team på Stroede­Ralton, förstärkt med kompetens från Spinit som bi­dragit med att de­signa och ut­veckla tjänstens användar­gräns­snitt.

IM Loyalty är byggd med den senaste tekniken i en moln­baserad Azure-miljö och är baserad på före­tagets 30-åriga er­faren­het av lojal­itets­program och kun­skapen från före­tagets flagg­skepp på CRM-mark­naden Relation Plus, som idag brukas för kund­klubbar hos bland annat Kappahl, Intersport och NK.

 

I vår artikel­serie om fram­tidens intel­ligenta handel 2014 skrev vi om hur före­tagens multi­kanaler behöver förenas sömlöst i en omni­kanals­strategi, och vi tror att IM Loyalty är ett verktyg som kan göra detta enk­lare. Tjän­sten inne­håller bland annat kampanj­hantering och marketing auto­mation, samt en mycket kraft­full och lätt­använd urvals­motor gör att man kan skapa engage­mang och rikta bud­skap till precis rätt mål­grupp genom precis rätt kommun­ika­tions­kanal.

Läs mer om IM Loyalty

Publicerat Nyheter

Convena – E-handel för reservdelar

För Convena har vi utvecklat en ny skräddarsydd e-handelslösning. Utmaningen var att kunna skapa en riktigt bra artikelsökning så att kunderna snabbt kan hitta rätt reservdel. Lösningen behövde också fungera med ett stort antal artiklar och relaterade artiklar.

Convena.com är tätt integrerad med Microsoft Dynamics NAV och lösningen driftas på molnplattformen Azure från Microsoft. Betalningslösningar som används är Klarna, Dibs och PayPal.

Om Convena

Convena är en internationell leverantör av reservdelar till varumärken såsom HP, Acer, Canon, Sharp, Samsung med flera. Det är ett oberoende företag med lång erfarenhet och ett stort nätverk av leverantörer och samarbetspartners.

Publicerat Nyheter

Förbättrad synlighet och e-handel för Key Code – Ett säkerhetsföretag

Vi har sedan en tid arbetat med att för­bättra synlig­het och försälj­ningen via webben för Key Codes produkter och tjänster. Key Code arbetar inom säker­het och erbjuder tjänster för bland annat lås­bytes­garanti, spärr­tjänst, id-skydd samt den klassiska nyckel­brickan.

Key Code är ett säker­hets­företag som hjälper privat­personer och företag att skydda värde­handlingar, identi­teter och före­bygga brott. Ledande tjänster är Nyckel­brickan, Kort och ID-skydd vilka säljs som abonne­mang. Verksam­heten startades 1983, omsätter drygt 70 miljoner kronor och har 75 personer anställda. Key Code har kontor i Hisings Backa i Göteborg.

www.keycode.se

Publicerat Tips
photo: NASA Goddard Space Flight Center
"NASA's Hubble Shows Milky Way is Destined for Head-On Collision" by NASA Goddard Space Flight Center is licensed under CC BY. Via photopin

Hur Big Data blir smart data (del 2)

Forskare räknar med att 98% av all världens informa­tion idag är digi­tal. Mängden data till­sammans med den rika flora av ostruktur­erade källor som exist­erar innebär att det är svårt att be­arbeta detta med tradi­tion­ella data­baser eller mjuk­varu­tekno­logi. I en tidigare artikel för­klarade vi inne­börden och betyd­elsen av big data, nu dyker vi djup­are kring analysen och be­­skriver de dimen­­sioner du behöver förstå för att kunna vaska fram guldet bland all din data.

Den allra största ut­maningen är dock inte bara volymen data utan för­mågan att analys­era den data som existerar med rätt metoder. Analyser som lyckas om­vandla in­forma­tionen till något som till­för nytta och värde för dig och för dina kon­sum­enter i mötet med dig. För att åstad­komma det måste datan kom­bin­eras med kon­sument­kunskap och kvali­tativa insikter och du måste kunna placera analysen av datan i rätt kon­text, se orsaks­samband och förstå kon­sum­entens motiva­tion bakom sitt ager­ande för att göra den använd­bar. Annars finns risken att du ställer fel frågor och får fel­aktiga be­kräft­elser. Du behöver kort och gott klara av att om­vandla Big data till ”smart” data för att göra den använd­bar, skapa bättre kund­upplev­elser och få ökad kon­kurrens­kraft.

De fyra dimensionerna av Big data

För att kunna skapa de rätta insikt­erna måste man börja med att bryta ner och förstå data enligt fyra dimen­sioner, som kallas för de fyra V:na av Big data: Volume, Velocity, Variety och Veracity.

  • Volume (volym): Hur stor mängd data skapas varje sekund? Du måste kunna hantera det faktum att din data som allra minst för­dubblas från år till år. Vi talar inte om tera­byte, vi talar i nu­läget om zetta­bytes och bronto­bytes.
  • Velocity (hastighet): Hur snabbt skapas, för­flyttar sig, bearbetas och analys­eras data? Tänk bara på hur inlägg i sociala medier kan bli virala och sprida sig som en löp­eld på ett par sekunder. Idag finns det fak­tiskt teknik som låter oss analysera data sam­tidigt som den skapas utan att den först måste lagras i en databas.
  • Variety (variation): Vilka olika typer av data skapas? Förr fokus­erade vi på struktur­erad data som snyggt och ordnat som kunde placeras i tabeller, t.ex. finansiell data. Idag kan vi se att upp till 80% av världens data är ostrukturerad (text, bilder, röst, kon­versa­tioner på sociala medier, videor etc.). Genom Big data-tekno­logi kan vi hantera och kombinera informa­tionen från dessa källor. Det finns fler typer av källor och fler kommer att till­komma, var så säker.
  • Veracity (trovärdighet): Denna punkt hänvisar till hur ”stökig” eller tro­värdig datan är i sin ut­form­ning. Eftersom Big data kommer från så många olika källor är det svårt att kontroll­era kval­itet och exakt­het. Före­ställ dig bara t.ex. alla stav­fel, det vardags­språk som används och egna hash­tags som skapas – går datan att lita på? Hur bra kan den egent­ligen identi­fiera och skapa affärs­nytta? Är analysens resul­tat menings­full för er verk­samhet? Datan måste kunna veri­fieras utifrån både exakt­het och kon­text annars ger den inte rele­vanta insikter.

Du har nu fått en genom­gång av Big datas fyra dimen­sioner som du måste be­mästra och förstå för att inte halka ohjälp­ligt efter. Lägg till detta det vi berörde initi­alt i denna arti­kel och som vi kan kalla för det femte V:et – Värde. Att ha till­gång till big data är bort­kastat om du inte genom kom­petent analys i rätt kon­text kom­binerat med kvalita­tiva insikter lyckas om­vandla datan till värde.

Vi på Spinit hjälper dig att finna lösningar som gene­rerar genuint värde och affärs­nytta för dig, din verk­sam­het och dina kon­sum­enter. Kontakta oss idag!

Publicerat Tips

Hur Big Data blir smart data (del 1)

Vi har i tidigare inlägg be­skrivit hur fram­tidens intel­ligenta handel kräver genuin in­sikt om kon­sum­ent­erna. Dessa in­sikter behöver ta sin ut­gångs­punkt i deras behov och önske­mål och till­godo­ses oavsett var, när och hur dina de möter dig som före­tag. Kon­sum­ent­erna förväntar sig en söm­lös, kon­sek­vent upp­lev­else i alla kan­aler som sam­tidigt är relevant och an­passad efter deras histor­iska agerande. Dilemmat är att den data, och fram­för­allt analysen av datan, som be­skriver detta beteende är en av de största ut­maning­arna många företag måste hantera idag.

Del 1. Vad är Big Data?

Att hantera och lyckas skapa värde­full nytta av den in­forma­tion man har tillgång till är inte själv­klart. Om vi blickar några år till­baka i tiden samlade företag data från delar av deras dagliga trans­aktioner och lagrade dem i en data­bas. Detta hjälpte dem att hålla koll på verk­sam­heten och för­sälj­ningen samt under­lättade för att skapa mer träff­säkra prognoser.

Idag har både antalet källor och mängden data som kan samlas ökat ex­plo­sions­artat. Big data är den term som används för att be­skriva den ex­ponent­iellt ökande mängd data som finns till­gäng­lig, såväl struktur­erad som ostruktur­erad. Det finns ingen riktigt bra eller etablerad svensk över­sätt­ning av termen. ”Stora data­mängder” räcker inte då den engelska defini­tionen vanligt­vis också be­skriver ut­veck­lingen av för­mågan att föra över, lagra och analys­era denna informa­tion. Det handlar alltså inte bara om volym av data utan också den teknik, de verk­tyg och de pro­cesser som en organ­isa­tion behöver ha för att hantera stora lagrings­utrymmen, stora mängder data och analysen av detta.

Ursprungligen är det engelska be­greppet en lekfull til­lämp­ning av termen Big Oil som kollekt­ivt beskrev världens 5-6 största offent­ligt ägda olje- och natur­gas­företag. An­spel­ningen syftar på att data är en lika värde­full råvara som olja, men ”big” syftar givet­vis också på mängden data som skapats i takt med Internets utveckling.

Data skapas idag i fler varianter och från fler källor än någon­sin tidigare. Den kommer från sensorer, e-mail, text­strömmar, sociala medier, bloggar, videor, digitala bilder, click-stream-informa­tion från inter­aktion på webb­platser, trans­aktions­data – listan kan göras hur lång som helst.

Med så mycket till­gäng­lig data borde väl före­tag rim­ligt­vis kunna fatta extremt bra be­slut? Teoretiskt sett är det givet­vis så. Men data är i sin rå­varu­form som en natur­resurs, endast värde­full om du lyckas för­ädla den. För­mågan att lagra, hantera och analys­era stora mängder olik­artad inform­ation i rätt hastig­het, vid rätt tid­punkt ger oänd­liga möjlig­heter. Rätt använt kan företag med hjälp av detta opti­mera sin verk­sam­het, fatta snabb­are och mer intel­ligenta beslut, driva innova­tion, för­djupa kund­rela­tion­erna och stärka lojal­iteten.

I nästa artikel dyker vi djupare kring analysen och de dimen­sioner du behöver förstå för att kunna vaska fram guldet bland all din data.
Missa inte ”Hur Big Data blir smart data, del 2: analysen och de fyra dimen­sionerna”.