Inlägg om Azure

Publicerat Nyheter, Personligt

Robbin – en systemutvecklare som brinner för American Barbeque

Kort intervju med Robbin – en av våra nya systemutvecklare
Hej och välkommen till Spinit. Nu efter ett par månader in i jobbet så är det dags att presentera dig kort här på bloggen.

Hur brukar du beskriva dig själv i ett par meningar?

– Jag är en lugn och sansad person, jobbar metodiskt och är lätt att samarbeta med. På fritiden tycker jag om att grilla amerikansk barbecue, ju längre tid vid grillen desto bättre. Sedan tycker jag om att resa och reser gärna ett par gånger varje år. Gillar djur, framför allt katter, min katt är en av mina bästa vänner.

Vad studerade du innan du började jobba här på Spinit?

– Läste till systemarkitekt på Högskolan i Borås. Utbildningen var mer inriktad på kodande än systemkartläggning vilket jag tyckte var bra eftersom man då snabbt lärde sig att programmera. Utbildningen innehöll också en del spelprogrammering och vi gjorde bland annat spel till Xbox 360, vilket var spännande. Sedan fick man en del grunder i AI och maskininlärning vilket var intressant för att veta hur sådana system byggs upp. Efter skolan fick jag jobb direkt och jobbade med utveckling av en e-handelsplattform. Jag var ofta med på kundmöten och gjorde  anpassningar efter kundernas önskemål tex. kopplingar till affärssystem.

Vad jobbar du med nu?

– Nu jobbar jag med ett projekt där vi skall hantera GDPR kartläggningen för en större koncern i ett system. I projektet använder vi nya tekniker för mig såsom Angular och en grafdatabas och Azure som driftslösning. Det jag gillar med arbetet här på Spinit är att det bedrivs mycket professionellt, med riktig projektledning och ett strukturerat arbetssätt. Man märker att det finns ett kvalitetstänk här.

Hur har den första tiden på jobbet varit?

– Tycker det har varit roligt med en arbetsplats med många likasinnade och stora möjligheter att utvecklas och testa nya saker. Sedan är det trevligt med allt runt omkring såsom aktiviteter och fruktkorg med mängder av bananer.

Har du några tips till dem som pluggar idag som vill jobba som systemutvecklare i framtiden?

Att inte vara så rädd för att testa, det är bara att öppna, skriva och testa, man lär sig då snabbt hur man kommer vidare genom att man blir nyfiken. Ett tips är att försöka utveckla något som man själv behöver och får nytta av, då upptäcker man att man utvecklas snabbt. Det finns massor av bra saker på Youtube som hjälper en igång.

Har du något specialintresse inom systemutveckling?

Inte rent tekniskt men eftersom jag är insatt och har stor erfarenhet av e-handel så har jag en spetskunskap inom det, vilket gör det extra intressant. Jag har koll på alla delar i det som behövs såsom betalningar, bokföring, lager & logistik. Sedan hjälper jag mamma att migrera sin e-handel till en ny plattform, kommer ett stort lyft inom kort. Kolla gärna in Ankis hästsport.

Vilka tekniker ser du fram emot att lära dig mer om?

– Jag lär mig gärna mer om Angular som jag jobbar med nu, jag vill lära mig mer om Azure och hur man kan använda det mer och alla de möjligheter som finns med molnet. Sedan satsar jag gärna vidare på .Net Core, gillar att det är plattformsoberoende så det inte alltid behöver vara en Windows maskin som kör en applikation.

Tack!

Publicerat Nyheter, Uppdrag

Ny molnbaserad lojalitetslösning för kundklubbar

På Stroede­Raltons kontor i Kungs­backa firades för några veckor sedan lans­eringen av IM Loyalty, ett CRM-verktyg i moln­et för allt från enk­lare kund­kommun­ika­tion till en full­fjäd­rad kund­klubb.

Tjän­sten är byggd av ett ut­vecklings­team på Stroede­Ralton, förstärkt med kompetens från Spinit som bi­dragit med att de­signa och ut­veckla tjänstens användar­gräns­snitt.

IM Loyalty är byggd med den senaste tekniken i en moln­baserad Azure-miljö och är baserad på före­tagets 30-åriga er­faren­het av lojal­itets­program och kun­skapen från före­tagets flagg­skepp på CRM-mark­naden Relation Plus, som idag brukas för kund­klubbar hos bland annat Kappahl, Intersport och NK.

 

I vår artikel­serie om fram­tidens intel­ligenta handel 2014 skrev vi om hur före­tagens multi­kanaler behöver förenas sömlöst i en omni­kanals­strategi, och vi tror att IM Loyalty är ett verktyg som kan göra detta enk­lare. Tjän­sten inne­håller bland annat kampanj­hantering och marketing auto­mation, samt en mycket kraft­full och lätt­använd urvals­motor gör att man kan skapa engage­mang och rikta bud­skap till precis rätt mål­grupp genom precis rätt kommun­ika­tions­kanal.

Läs mer om IM Loyalty

Publicerat Nyheter

SpeedLedger – Förvaltning och utveckling av system för kundsupport

Under 2016 har vi på Spinit inlett ett samarbete med SpeedLedger inom förvaltning och systemutveckling. Uppdraget är att utveckla och förvalta ett antal kringapplikationer såsom interna hjälpsystem (microservices), delar av kontrollpanel, webbtjänster och API:er etc. Uppdraget är baserat på vårt koncept kring elastisk IT-utveckling där vi lastar av kunden så att de kan fokusera på sin kärnprodukt. Drift av de flesta applikationer har under samarbetet lagts på molnplattformen Azure från Microsoft.

Om SpeedLedger

SpeedLedger erbjuder bokföringsprogram och faktureringsprogram till småföretagare och föreningarna i Sverige. Vi är den enda leverantören på marknaden som erbjuder automatisk bokföring kopplad till kundens bankkonto och internetbank. Enklare än så här blir det inte. SpeedLedger är ett svenskt snabbväxande mjukvaruföretag som erbjuder molntjänster inom bokföring och fakturering. Våra kunder är framför allt småföretagare och föreningar. SpeedLedger är störst i Sverige på webbaserad bokföring och den enda leverantör som kan erbjuda automatisk bokföring kopplad till kundens bankkonto i internetbanken.

SpeedLedger har ett tätt samarbete med våra samarbetsbanker och tjänsten fungerar idag för: Danske Bank, Handelsbanken, Länsförsäkringar, Nordea, SEB, Sparbanken Syd, Sparbanken Öresund, Swedbank och Sparbankerna.

SpeedLedger är ett av Sveriges snabbast växande företag och har det senaste året erhållit utmärkelser för sin snabba tillväxt så som Gasellföretag (Dagens Industri), Deloitte TechnologyFast 50 (Sverige) och Deloitte Technology Fast 500 (EMEA).

Publicerat Nyheter

Convena – E-handel för reservdelar

För Convena har vi utvecklat en ny skräddarsydd e-handelslösning. Utmaningen var att kunna skapa en riktigt bra artikelsökning så att kunderna snabbt kan hitta rätt reservdel. Lösningen behövde också fungera med ett stort antal artiklar och relaterade artiklar.

Convena.com är tätt integrerad med Microsoft Dynamics NAV och lösningen driftas på molnplattformen Azure från Microsoft. Betalningslösningar som används är Klarna, Dibs och PayPal.

Om Convena

Convena är en internationell leverantör av reservdelar till varumärken såsom HP, Acer, Canon, Sharp, Samsung med flera. Det är ett oberoende företag med lång erfarenhet och ett stort nätverk av leverantörer och samarbetspartners.