Inlägg om Annonsering

Publicerat Tips
CC Attribution
This work, "Adwords on Times Square", is a derivative of "Times Square looking more and more like Blade Runner..." by Angelo DeSantis, used under CC BY. "Adwords on Times Square" is licensed under CC BY by Spinit

SEM: Kom igång med Google Adwords

När man ska planera ett söknätverk, SEM-kampanj eller köpa sökord gäller det att börja brett. Vi på Spinit förespråkar att man ska i början tänka brett för att se vilka ord eller områden som ger resultat för att därefter redigera orden, ändra kostnader och optimera kampanjen. Det man vill nå fram till är ett läge där varje betalt ord ger ett resultat som ger mer än vad det kostar, inklusive den arbetstid du lägger ner.

När man ska börja köpa sökord är ett bra tips att man skapar ett antal annonsgrupper, där varje annonsgrupp står för ett visst område och innehåller 1-5 sökord och 2-3 annonser. Exempel:

Annonsgruppen Affärssystem online

Affärssystem online innehåller följande sökord:

  • Affärssystem online
  • Välja affärssystem
  • Affärssystem i molnet

Affärssystem online innehåller följande annonser:

  1. Välja affärssystem?
    Behöver du hjälp med att
    välja affärssystem? Ring oss!
    www.länk.se/affarssystem
  2. Affärssystem online
    Vill du komma åt ditt CRM var
    du än är? Ring oss så hjälper vi dig.
    www.länk.se/CRM

När man bygger upp dessa annonsgrupper så ska man tänka brett. Även om ditt företag inte primärt riktar sig mot exempelvis logistikbolag så betyder det väl inte att ni tackar nej till ett erbjudande om att bygga om deras logistiksystem? Precis. Försök även hitta specifika målgrupper och scenarior när du bygger upp ditt nätverk av sökord, och justera sedan i efterhand.

Är det svårt att hitta sökord? Eller komma på bra annonsgrupper? 
Vårt tips är att kika på innehållet på din webbplats.

  • Vad har ni för innehåll och information?
  • Vilken kunskap och information delar ni med er av till era besökare?
  • Vad har ni för kompetenser inom företaget?
  • Vilka uppdrag har ni gjort sen tidigare?
  • Vilka uppdrag önskar ni att få?

Utifrån dessa frågeställningar bör du ha minst fem till flera sökord att jobba vidare med.

Hitta rätt sökord

När du har identifierat dina sökord så gör dem till annonsgrupper. Försök att få fram olika varianter av sökordet som blir dina sökord för annonsgruppen. Vänd på orden, byt ut till engelska, lägg ihop ord, lägg dem en och en. Du bör ha minst 3 ord i varje annonsgrupp. Exempel:

Du har sökordet PHP, du har kompetens på ditt företag och ni söker projekt där PHP ska användas. Förslag på sökord:

  • php
  • php utveckling
  • php konsult
  • php expert
  • erfaren php utvecklare

Observera att tecken som punkter och bindestreck ignoreras av Google, så du behöver inte komplettera med ”php-konsult”. Däremot kan det vara lämpligt att lägga till ”phpkonsult” och ”php konsulter”.

Glöm inte att sätta in dig i användarens perspektiv:
– Vad skulle du söka på om du sökte PHP-kompetens?

Reflektera och fyll på, ta bort eller ändra dina sökord.
Skulle du verkligen söka på ”erfaren php utvecklare”? Troligtvis inte. Då stryker vi den. Snarare troligt att du vill hitta lokala utvecklare, t.ex. ”php utvecklare göteborg”.

Underlätta sökordsanalysen

I Google AdWords finns det ett hjälpmedel att hitta bra sökord. Under Verktyg finns det en funktion som heter Sökordsplanerare (kräver inloggning), som hjälper dig att hitta bra sökord till dina annonsgrupper.

Skriver du in  ”affärssystem ” kan vi garantera dig att AdWords kommer att ge förslag på minst 10 andra ord. Vad som är viktigt att tänka på är sökordens prislapp, konkurrens av andra företag och dess mervärde.

När du har fyllt i ett antal ord och skapat några annonsgrupper kommer du snabbt att kunna se en bra överblick över hur många klick och visningar du kommer att få varje dag förutsatt att du också har angivit en dagsbudget. Du kan enkelt ändra din dagsbudget eller sökordens respektive kostnader för att se hur många klick och visningar det kommer att ge dig. AdWords kommer även ge ett förslag på vad den anser är lämpliga priser för dina utvalda sökord.

Det svåra med SEM är ofta att hitta balansen mellan ett ords kostnad kontra dess mervärde det ger till företaget. Mer till det senare.

Begränsa din räckvidd till vad som är relevant

Man kan ange negativa sökord som innebär att om en användare söker på ett av dina ord följt av ett av de negativa orden så kommer inte din annons att synas. Kom ihåg; Det är endast när användaren klickar på din annons som det kostar dig pengar, därför är det viktigt att varje klick ger något värde för dig och ditt företag.

Då Spinit, som exempel, är ett företag som arbetar med IT-utveckling använder vi bland annat följande negativa sökord:

  • Free
  • Gratis
  • Student
  • Ladda ner
  • Nedladdning
  • Produktnyckel
  • Torrent

Anledningen till att vi har valt just dessa ord är för att det är många som söker på ”Microsoft Office gratis”, då de är ute efter att få ladda ner en gratis version av Microsoft Office – något vi inte erbjuder. I och med att vi har angett ”gratis” som ett negativt ord kommer inte vår annons att synas.

Utan en bra landningssida är annonsen värdelös

Varje annons ska peka mot en landningssida. En landningssida är dit man kommer när man klickar på annonsen och här ska du försöka ge användaren exakt det som eftersöks. Om personen lämnar sidan utan konvertering har du kastat pengar i sjön. Om det berodde på annonsen, sökorden eller landningssidan kräver analys. Vi återkommer till det.

En landingssida kan vara en av era vanliga sidor på hemsidan men också en ”dold” sida där man kan skruva på budskapet för att passa annonsen. Man bör ha en specifik landningssida till varje annonsgrupp alternativt till varje annons.
Se www.spinit.se/php/ för se vår landningssida för PHP-utveckling.

Vi hjälper dig gärna att skapa en effektiv och bra landningssida på din webbplats.

Nå din målgrupp med tidsanpassningar

I Google AdWords kan man även ange vilka veckodagar annonserna ska synas, mellan vilka tider och även vilken tidszon just du befinner dig i. Det betyder att du kan styra när dina annonser visas. Exempelvis kan man välja att visa sina annonser måndagar till fredagar mellan kl. 08.00 till 17.00, då sitter de flesta kontorsanställda vid sin dator och söker på nätet. Riktar du dig till privatpersoner kanske du ska sikta mer på vardagkvällar och helger.

Spåra konverteringar och samkör med Analytics

Har du redan gjort allt ovanstående? Grattis! Du kommer inom en snar framtid förhoppningsvis få fler besökare till din webbplats. Men du är inte klar, inte på långa vägar, för det är nu det intressanta kommer.

När du väl har startat din kampanj så bör du se till att du kan spåra alla konverteringar. I Google AdWords kommer du att få en kod genererad som du ska implementera på din webbplats för att kunna spåra dina besökare och deras interaktioner.

Vi rekommenderar att du kopplar samman ditt konto för Google AdWords med statistikverktyget Google Analytics, då du kommer att få en enkel översiktsbild över vilka konverteringar som kommer från din SEM-kampanj, och få möjlighet att göra djupgående analyser för att förbättra annons, sökord och landningssida.

Vidareutveckla och justera kontinuerligt

Efter att du har startat din kampanj rekommenderar vi att du väntar minst två veckor för att få data och statistik att grunda på för att bygga vidare på din kampanj. Det är nu du jämför siffror och data för att justera varje sökords prislapp, där det handlar om att hitta den optimala kostnaden för ett ord. Antingen kommer du att behöva sänka kostnaden för att din annons visas redan på första sidan vid sökning på ordet, eller så kommer du att behöva höja kostnaden för ordet för att din annons ska kunna synas på första sidan och konkurrera bort andras annonser. Här finns det olika taktiker om hur man ska tänka när det kommer till att skruva på sökorden. Något vi gärna återkommer till i framtida inlägg.

Vi på Spinit välkomnar dig gärna om du vill veta mer om detta! Kontakta oss och läs mer om sökmotormarknadsföring.