Inlägg om Affärsnytta

Publicerat Tips
Bengt Nilsson, Spinit, porträtt

Hur fungerar det att jobba med en elastisk it-avdelning? Bengt Nilsson från Spinit förklarar

Vårt samhälle blir allt med digitaliserat och medvetenheten om hur detta påverkar oss ökar hela tiden. Spinit har jobbat med flera av våra kunder under många år och vi är med och stöttar dem i deras it-utveckling. Varför väljer då våra kunder att jobba med oss?

Den elastiska it-avdelningen

När vi försöker förklara vad vi gör så brukar vi säga att vi är våra kunders elastiska it-avdelning. Vi anpassar oss efter våra kunders behov och kompletterar dem med erfaren personal och nya kunskaper. Som leverantör följer vi våra uppdragsgivares planering och när de har mycket som ska uppgraderas och levereras så sätter vi in en större arbetsstyrka.

De flesta av våra utvecklare jobbar tillsammans på vårt kontor

Spinits kontor ligger i sydvästra Göteborg och vårt mål är att så många som möjligt av våra medarbetare sitter och jobbar hos oss här i Sisjön. På detta sättet är vi annorlunda mot många andra it-konsulter, vi vill att våra team sitter in-house och jobbar tillsammans och utbyter kunskap med varandra. 

En av våra kunder har inget eget team av systemutvecklare. Däremot så har de flera tekniska projektledare som vi jobbar tillsammans med. Deras it-infrastruktur behöver regelbundet utvecklas, förbättras och underhållas. Vi jobbar tillsammans med deras projektledare och de behöver inte anställa egna programmerare.

Vi sätter oss in i hur våra kunders affärsmodell fungerar

Vår roll när vi hjälper våra kunder att utveckla avancerade webblösningar är att lära känna deras verksamhet, skissa på en lösning tillsammans, bygga den tekniska plattformen, testa att den funkar, och sen när plattformen används så jobbar vi kontinuerligt med underhåll och förbättringar.

En av nycklarna för ett lyckat it-projekt är att vi som leverantör förstår vad våra kunder tjänar pengar på. Alla som jobbar med ett it-system måste sätta sig in i vad kunden gör för att bli lönsamma. Vi ägnar mycket tid åt att alla systemutvecklare i projektet får denna förståelsen.

Spinit har låg personalomsättning

Ett vanligt problem för många företag som har en egen it-avdelning är att de har svårt att behålla sin personal på lång sikt. Många systemutvecklare vill vidare efter att ha jobbat med ett it-system under en tid. Det är förstås helt naturligt att man går vidare i karriären. Men för en it-avdelning så kan det få stora konsekvenser om en kunnig och insatt person försvinner. Det kan göra att de får ett stort kunskapsgap i sin organisation.

Spinit har låg personalomsättning och vi ser alltid till att det finns mellan två till fem systemutvecklare som kan varje kunds system. Detta gör att vi inte riskerar att tappa all kunskap om ett it-system om någon slutar.

Tar med sig kunskap från andra projekt

Vårt arbetssätt gör att alla utvecklarna tar med sig kunskap från andra projekt. På det sätter så korspollinerar vi kunskap och inspiration, och det i sin tur sporrar bra it-lösningar.

Våra utvecklare jobbar fokuserat med våra kundprojekt

En annan anledning till att våra kunder väljer att jobba med oss är att våra systemutvecklare är dedikerade till våra kunders projekt. De har inte massor av andra dagliga arbetsuppgifter att ta tag i, utan de jobbar dedikerat och lägger all sin energi och koncentration på våra kundprojekt.

Mentorskap

På Spinit så har vi alltid jobbat med mentorskap. Erfarna programmerare delar villigt med sig av sin kunskap. Det är alltid ok att fråga någon om hjälp och det är en del av vår kultur.

Vi anpassar oss efter våra kunders behov

Vi anpassar sig till vad som händer ute hos våra kunder och kommer in och hjälper till när det behövs. På det sättet så blir vi den förlängda it-avdelningen och vi ser till att vi har ett antal konsulter som alla kan och förstår våra kunders system.

Våra kunder betalar bara för den tiden de använder

Jobbar man med oss regelbundet så betalar man en summa enligt avtalet och sen betalar man bara för de timmar som vi jobbar med era system. På det sättet så har man kontroll på kostnaderna och kan planera in uppgraderingar och utveckling enligt våra avtal.

Skulle vi säga att vi är unika? Ja, definitivt. Det finns inte många andra företag som på samma sätt som oss erbjuder en elastisk it-avdelning.

8 anledningar till att välja Spinit som samarbetspartner:

  1. Vi bidrar till kontinuitet i utvecklingen av dina avancerade webblösningar genom att vi har personal som kan era system. Det finns alltid mellan två till fem systemutvecklare som kan just era it-system.
  2. Våra systemutvecklare har jobbat med flera olika projekt och har på det sättet byggt upp en bred kompetens som de tar med sig in i era projekt.
  3. Spinit har låg personalomsättning. Det betyder att kunskapen om våra kunders system stannar inom företaget.
  4. Jobbar du med oss så behöver du inte lägga ner massa tid på att rekrytera nya systemutvecklare.
  5. Vi sätter oss in i hur ert företag tjänar era pengar och hur er affärsmodell fungerar.
  6. Som kund betalar du för den tiden som används i projektet.
  7. Du får en flexibel långsiktig it-leverantör.
  8. Spinit tar allt personalansvar.

*******

Ladda ner en PDF-version av artikeln: Spinit – den elastiska it-system leverantören

******

Vill du veta mer kontakta oss idag:
Bengt Nilsson
Telefon: 031-748 30 01, email: bengt.nilsson@spinit.se

Publicerat Tips

Det perfekta samarbetet för organisation, kund och leverantör

Tusentals företag funderar över hur de kan utvecklas. Att digitalisera sin verksamhet är ett sätt att arbeta med detta.

Företag och organisationer ändrar sina arbetssätt för att göra det enklare både för sig men även för att ge bättre service till kunderna. Förutom digitalisering av administration, affärssystem och marknadsföringslösningar ser vi nya digitala kundsupportlösningar, digital produktutveckling, artificiell intelligens och mycket annat spännande.

Olika alternativ

Jag har arbetat på båda sidor av denna process – inhouse i flera organisationer med olika digitaliseringsprojekt och nu på ett it-konsultföretag som bygger specialanpassade avancerade webblösningar.

När en organisation funderar på hur de kan effektivisera sin verksamhet står de inför olika val. De kan köpa en färdig “off-the-shelf”-mjukvara. Denna kan sedan eventuellt anpassas tillsammans med leverantören för att passa in ännu bättre.

Ett annat alternativ är att bygga ett eget system. Det kan vara allt från ett ekonomisystem, till logistik eller ett system för att hantera känslig kunddata.

Leder till värdeskapande

Oavsett val behövs ett produktivt samarbete med de som levererar systemet. God samverkan leder till värdeskapande som i sin tur leder till bättre webblösningar och detta gör livet lättare för de som ska använda systemet i framtiden.

Publicerat Nyheter, Uppdrag

Ny molnbaserad lojalitetslösning för kundklubbar

På Stroede­Raltons kontor i Kungs­backa firades för några veckor sedan lans­eringen av IM Loyalty, ett CRM-verktyg i moln­et för allt från enk­lare kund­kommun­ika­tion till en full­fjäd­rad kund­klubb.

Tjän­sten är byggd av ett ut­vecklings­team på Stroede­Ralton, förstärkt med kompetens från Spinit som bi­dragit med att de­signa och ut­veckla tjänstens användar­gräns­snitt.

IM Loyalty är byggd med den senaste tekniken i en moln­baserad Azure-miljö och är baserad på före­tagets 30-åriga er­faren­het av lojal­itets­program och kun­skapen från före­tagets flagg­skepp på CRM-mark­naden Relation Plus, som idag brukas för kund­klubbar hos bland annat Kappahl, Intersport och NK.

 

I vår artikel­serie om fram­tidens intel­ligenta handel 2014 skrev vi om hur före­tagens multi­kanaler behöver förenas sömlöst i en omni­kanals­strategi, och vi tror att IM Loyalty är ett verktyg som kan göra detta enk­lare. Tjän­sten inne­håller bland annat kampanj­hantering och marketing auto­mation, samt en mycket kraft­full och lätt­använd urvals­motor gör att man kan skapa engage­mang och rikta bud­skap till precis rätt mål­grupp genom precis rätt kommun­ika­tions­kanal.

Läs mer om IM Loyalty

Publicerat Evenemang, Nyheter

GBGTech meetup på Handelskammaren med Iplay, School Apply och Equilab

Igår var vi på besök på Handels­kammaren i Göteborg för att lyssna på pitchar från startup-bolag. Arrange­manget görs av G21 Lab och Handels­kammaren med spons­orer. I juryn fanns Joakim Dahl från Intel­ligento, Malin Carl­ström från Industri­fonden, Björn West­man från Almi Invest och Lena Apler grundare av Col­lector.

De som pres­ent­erades var Iplay, School Apply och Equilab.

Iplay är en platt­form där spelare inom olika idrotter kan mark­nads­föra sig. Man har börjat fokus­era på hand­boll men har planer på att utöka inom hockey och fot­boll. School Apply är en platt­form som under­lättar let­andet efter hög­skolor i världen samt att det ger skol­orna en bättre platt­form att mark­nads­föra sig på. Man vill så klart slå bort alla mellan­händer som tjänar pengar på detta idag med en digital platt­form. Equilab är en start­up inom häst­sport kan man säga. Man kan mäta sin hästs beteende och samla in data och deras system hjälper även stall att admin­istrera sina sysslor.

Vinnare i om­röst­ningen blev School Apply, det kändes som de redan var en bit på väg och hade börjat skapa intäkter så affärs­idén kändes som den fungerade.

Invest­erarna pratade mycket om att en viktig in­grediens för om de skall invest­era i en start­up är att det är ett bra team som står bakom affärs­idén. Idén går alltid att göra om men män­niskorna bakom är svår­are att byta ut. Man vill också se mycket tyd­ligare siff­ror och att entre­prenören säger hur mycket pengar de behöver samt när man vill göra en Exit.

Det kommer att arran­geras fler GBGtech meetups så håll koll på datumen på deras sajt.

Koll också på G21 Labs webbplats

school-apply
Vinnaren av gbgtech meetup School Apply
Publicerat Nyheter

Ruljangs uppmärksammat i Marknadscheferna

Vi är glada över att fått vara del av fram­gångs­sagan Ruljangs, något som nyligen upp­märk­sam­mades i tid­ningen Marknads­cheferna (Nr 3 2015).

Ruljangs är utvecklat av oss på Spinit till­sam­mans med entre­prenören och den före detta rektorn Ulrika Sahlin Munkby. Dennis Olsson är en av de utveck­lare som byggt verk­tyget.

– Även om inne­hållet skiljer från andra projekt har fokus varit det­samma, att det ska vara så tyd­ligt och enkelt som möj­ligt för använd­aren. Jag tycker att det är häftigt att Ulrika har tagit sin idé vidare och vågat satsa på en moln­baserad lös­ning, som gör att kunden kommer åt sitt verk­tyg från vilken dator som helst.

Dennis Olsson, System­utvecklare på Spinit

Läs artikeln Verktyget som skapar en Hållbar organisation

Läs mer om utvecklingen av Ruljangs.