Publicerat Tips

Tankar kring användarvänlighet, UX och UI – intervju med Marcus Fridholm på Spinit

Vi pratade design och digitala plattformar med min kollega Marcus Fridholm som jobbar som frontend-utvecklare. Ska webbplatser fungera bra, så krävs också bra design.

Hur förklarar du förkortningar som UX (user experience) och UI (user interface) för någon som inte känner till något om webbdesign?

Om vi börjar med UI, så betyder det användargränssnitt på svenska. Det är hur programmet, eller webbsidan är konstruerad för att du skall kunna göra det du vill. UI i en bil till exempel är saker som ratt, pedaler, växelspak, fönsterhiss och allt sånt. Men på en webbsida handlar det om var knappar och menyer sitter, hur texten ligger och var man letar efter olika typer av innehåll.

Kommer du till exempel in på en tidning, så finns det vissa saker som man tar för givet. Här ligger ofta artiklar tidningen vill lyfta fram extra mycket samlade på ett ställe, tillsammans med dem ligger det ofta annonser. Menyer hittar du längst upp eller till vänster. Effekten blir att de flesta känner igen sig, man kan säga att ”ratten” befinner sig där du tror att den skall sitta.

UX är då en förlängning på allt som har att göra med UI. Det handlar om själva upplevelsen. Hur smärtfritt du navigerar och gör det du vill göra, hur intuitivt det är, hur många manövrar du behöver utföra innan du kommer dit du vill, hur bra återkoppling du får på vad du gjort. Hur väl du får det du förväntade dig.

Ett skräckexempel är till exempel när man går in på en kvällstidning och istället för nyheterna man förväntade sig hamnar på en splash screen. Den innehåller inte någonting av tidningen, utan är bara är ett sätt mjölka så mycket annonspengar som möjligt. Det är inte så att jag inte förstår att de behöver pengarna, men det är inte bra UX. Du bryter på sätt och vis förtroendet mellan dig och besökaren, när besökaren får något annat än de förväntade sig.

Lite på samma sätt, så har många sajter en förmåga att blanda sin egen navigation med annonsnavigation. Klickar du på en länk, så skall du hamna där du förväntade dig att hamna. Om du liksom får hålla tummarna för att du hamnar där du ville och inte mitt i en annonskampanj, så är det riktigt dålig UX.

En annan vinkel på UX är om du köpt något, är missnöjd och vill kontakta kundtjänst. Om kontaktinformationen är dold fyra nivåer ner i hierakin, så är det inte roligt. Eller ännu värre om det krävs att du först går någon annanstans och registrerar sig innan du ens får kontakta företaget, då lär du inte vara på bra humör när du väl får kontakt. Om allt du söker är information eller svar på en undran, så är frågan varför du skall behöva registrera dig överhuvudtaget?

Allt sånt krångel: registrering för att söka info, åtta klick för att skicka en fråga, hopp till externa sajter, programmerade länkningar som förstör din webbläsarhistorik – allt sånt får dig till slut att trötta. Till slut vill du inte mer och försöker lösa ditt problem med Google istället.

När man möter bra UX så är det givet var man hamnar och du hittar lätt det du söker efter. Det absolut bästa betyget en UX-designer kan få är att användarna inte ens tänker på det arbete som lagts ner, utan bara är nöjda.

Har du några tankar om god informationsdesign och hur man gör webblösningar mer tillgängliga?

Vi lider idag av det som pedagogerna kallar snuttifiering. Med det menar jag att vi får en hagelskur av informationsbitar över oss. Problemet är att få människor är konstruerade att hantera den sortens flöde. Vi får för många sammanhang att ta ställning till samtidigt och förmågan att faktiskt ta in information blir lidande.

I vissa kontexter är det OK. Tittar du i ett Facebook-flöde så förväntar du dig mycket information och har nog också lärt dig att sortera bort det mesta som egentligen inte är så intressant.

Om du däremot kommer in på en myndighets hemsida, så vill du verkligen inte ha 14 olika sammanhang att ta ställning till. Där har du ofta en specifik orsak till varför du är på sidan och du vill att myndigheten ska förstå dig som besökare tillräckligt väl för att veta vilka slags frågor de flesta brukar söka svar på.

Om det är en myndighet så är det också deras skyldighet att se till att sidan är anpassad för olika typer av användare. Det kan handla om allt från uppläst innehåll, innehåll på enklare svenska och innehåll anpassad utifrån den kontext du befinner dig i.

Om man tittar på företag, så är de ibland onödigt hemliga med vad de gör. Det är inte supersmart att tvinga dig som besökare att gissa vad företaget sysslar med. Kommer du in på en bilverkstad, så bör det nog stå att ‘vi är en bilverkstad’ redan på första sidan högt upp. Säljer du bildelar, men inte har en verkstad, så får det väl istället stå ’vi säljer bildelar’. Eller ‘vi är konsulter inom marknadsföring’ om det är den tjänsten man erbjuder. Varför krångla till det?

Jag skulle vilja påstå att du har max tio sekunder på dig att förklara vad ni gör. Att vara mystisk gör att man håller kvar några som inte är intresserade av vad man gör och att andra som är intresserade tappar sugen och letar vidare. Varför ska du hålla kvar människor som inte är ute efter det du erbjuder? Gör det tydligt vad det är du håller på med, då hjälper du dina användare och de vet att de har hamnat rätt.

Vad är skillnad på frontend- och backendutveckling?

Oftast så går vårt arbete i varandra, jag gör en del saker som backend-utvecklarna också gör. Men min expertis är närmare det visuella och själva upplevelsen. Deras expertis handlar mer om hur saker fungerar bakom kulisserna. På riktigt stora utvecklingsföretag så är folk lite oftare specialister, medan kompetenserna på ett mindre företag som Spinit går ofta in i varandra. Bredare kunskaper gör oss mindre sårbara.

Är det stor skillnad på hur man designar för olika åldersgrupper?

Douglas Adams skrev ungefär att det som sker innan du fyllt 15, är lika naturligt som luft, vatten och mat, det är så världen fungerar. Det som sker mellan du är 15 och 30 är spännande, det senaste och det hetaste som du bygger din karriär på. Det som sker efter att du fyllt 30 är onaturligt, mot guds lagar och borde förbjudas. Haha, ungefär så är det.

Den största utmaningen med att designa för unga, för folk som är runt 15 till 20, är att de har inte en ”medveten medvetenhet” om hur saker och ting fungerar. För dom är den digitala tillvaron som att andas, de bara gör. Så om du bryter mot de oskrivna reglerna för hur saker och ting ska fungera, så kan du bara göra det till en viss gräns. När du kommer till en ny svårighetsnivå så blir ungdomarna ofta helt handfallna, för de har aldrig medvetet lärt sig hur saker fungerar. De vet inte, men vet inte att de inte vet.

De lite äldre är ofta mer medvetna, men lider lite av problemet som någon som lärt sig ett nytt språk. Den digitala tillvaron är inte deras ”modersmål”, så den kommer inte lika självklart och naturligt.

Sen har vi min föräldrageneration, de som är 75 och uppåt. Rätt många i den generationen vet knappt hur man använder internet alls, de hade helst behållt en stationär telefon och en tjock-tv.

Så nog är det är lite klurigt att designa för flera åldersgrupper.

Hur hittar du vilka trender som gäller inom UI och UX?

Google. Jag söker på olika nyckelord som UI, UX och design, sen lägger jag till nuvarande år och så sållar jag ordentligt och får upp relevant information. Jag hänger på en del forum där teknik och design diskuteras. Jag är inte så aktiv, utan mest där för att hålla koll på hur diskussionen går.

Vilka olika verktyg använder du i ditt jobb som frontend-utvecklare?

Det förändras lite med tiden och beror lite på verktygens utveckling, men Photoshop, Illustrator, Adobe XD, Acrobat, Sketch, webbläsare, IDE – programmeringsverktyg för all kodhjälp som jag kan tänkas behöva. Och sen lite webb-baserade verktyg som Toggl, Jira och Git.

Tack så mycket!

Publicerat Tech, Tips

Hur fungerar det att jobba med en elastisk utveckling? Bengt Nilsson från Spinit förklarar

Vårt samhälle blir allt med digital­iserat och med­veten­heten om hur detta påverkar oss ökar hela tiden. Spinit har jobbat med flera av våra kunder under många år och vi är med och stöttar dem i deras it-utveckling. Varför väljer då våra kunder att jobba med oss?

Den elastiska it-avdelningen

När vi försöker förklara vad vi gör så brukar vi säga att vi sköter våra kunders utveckling elastiskt. Vi anpassar oss efter våra kunders behov och komplett­erar dem med erfaren personal och nya kunskaper. Som leverantör följer vi våra uppdrags­givares plan­ering och när de har mycket som ska upp­graderas och lev­ereras så sätter vi in en större arbets­styrka.

De flesta av våra utvecklare jobbar tillsammans på vårt kontor

Spinits kontor ligger i centrala och sydvästra Göteborg och vårt mål är att så många som möjligt av våra med­arbetare sitter och jobbar hos oss här i Sisjön eller på distans. På detta sättet är vi annor­lunda mot många andra it-konsulter. Vi vill att våra team sitter in-house och jobbar till­sammans och utbyter kunskap med varandra. Vissa av våra kunder har inga eget team av system­utvecklare. Däremot så har de flera tekniska projekt­ledare som vi jobbar till­sammans med. Deras it-infra­struktur behöver regel­bundet utvecklas, förbättras och under­hållas. Vi jobbar tillsammans med deras projekt­ledare och de behöver inte anställa egna program­merare.

Vi sätter oss in i hur våra kunders affärsmodell fungerar

Vår roll när vi hjälper våra kunder att utveckla avancerade webb­lösningar är att lära känna deras verksamhet, skissa på en lösning till­sammans, bygga den tekniska platt­formen, testa att den funkar, och sen när platt­formen används så jobbar vi kontinuer­ligt med under­håll och förbättringar.

En av nycklarna för ett lyckat it-projekt är att vi som lev­eran­tör förstår vad våra kunder tjänar pengar på. Alla som jobbar med ett it-system måste sätta sig in i vad kunden gör för att bli lön­samma. Vi ägnar mycket tid åt att alla system­utvecklare i projektet får denna förståelsen.

Spinit har låg personalomsättning

Ett vanligt problem för många företag som har en egna systemutvecklare är att de har svårt att behålla sin personal på lång sikt. Många systemutvecklare vill vidare efter att ha jobbat med ett it-system under en tid. Det är förstås helt naturligt att man går vidare i karriären. Men för en it-avdelning så kan det få stora kon­sekvenser om en kunnig och insatt person för­svinner. Det kan göra att de får ett stort kunskaps­gap i sin organisation.

Spinit har låg personal­omsättning och vi ser alltid till att det finns mellan två till fem system­utvecklare som kan varje kunds system. Detta gör att vi inte riskerar att tappa all kunskap om ett system om någon slutar.

Tar med sig kunskap från andra projekt

Vårt arbets­sätt gör att alla utvecklarna tar med sig kunskap från andra projekt. På det sätter så kors­pollinerar vi kunskap och inspiration, och det i sin tur sporrar bra it-lösningar.

Våra utvecklare jobbar fokuserat med våra kundprojekt

En annan anledning till att våra kunder väljer att jobba med oss är att våra system­utvecklare är dedikerade till våra kunders projekt. De har inte massor av andra dagliga arbets­uppgifter att ta tag i, utan de jobbar dedikerat och lägger all sin energi och kon­centration på våra kund­projekt.

Mentorskap

På Spinit så har vi alltid jobbat med mentor­skap. Erfarna program­merare delar villigt med sig av sin kunskap. Det är alltid ok att fråga någon om hjälp och det är en del av vår kultur.

Vi anpassar oss efter våra kunders behov

Vi anpassar sig till vad som händer ute hos våra kunder och kommer in och hjälper till när det behövs. På det sättet så blir vi den förlängda aremen inom systemutvecklingen och vi ser till att vi har ett antal konsulter som alla kan och förstår våra kunders system.

Våra kunder betalar bara för den tiden de använder

Jobbar man med oss regel­bundet så betalar man en summa enligt avtalet och sen betalar man bara för de timmar som vi jobbar med era system. På det sättet så har man kontroll på kostnaderna och kan planera in uppgraderingar och utveckling enligt våra avtal.

Skulle vi säga att vi är unika? Ja, definitivt. Det finns inte många andra företag som på samma sätt som oss erbjuder en elastisk it-partner.

8 anledningar till att välja Spinit som samarbetspartner:

  1. Vi bidrar till kontinuitet i utvecklingen av dina avancerade webblösningar genom att vi har personal som kan era system. Det finns alltid mellan två till fem systemutvecklare som kan just era it-system.
  2. Våra systemutvecklare har jobbat med flera olika projekt och har på det sättet byggt upp en bred kompetens som de tar med sig in i era projekt.
  3. Spinit har låg personalomsättning. Det betyder att kunskapen om våra kunders system stannar inom företaget.
  4. Jobbar du med oss så behöver du inte lägga ner massa tid på att rekrytera nya systemutvecklare.
  5. Vi sätter oss in i hur ert företag tjänar era pengar och hur er affärsmodell fungerar.
  6. Som kund betalar du för den tiden som används i projektet.
  7. Du får en flexibel långsiktig it-leverantör.
  8. Spinit tar allt personalansvar.

*******

Ladda ner en PDF-version av artikeln: Spinit – den elastiska it-system leverantören

******

Vill du veta mer kontakta oss idag:
Bengt Nilsson
Telefon: 031-748 30 01, email: bengt.nilsson@spinit.se

Publicerat Nyheter

Välkommen Christer Wahlund

Vi välkomnar Christer Wahlund till vårt team. Christer ska jobba med affärsutveckling, marknad och försäljning på Spinit. Han kommer närmast från Jönköping där han har jobbat med digitala affärer mot i huvudsak Automotive-branschen. Christer träffar gärna folk i IT-branschen och så tveka inte att bjuda in honom till ditt nätverk.

Christer är ursprungligen en storfiskare från Mellerud som gillar att diskutera artificiell intelligens, vildmarksöverlevnad och kundnytta med webben.

Publicerat Nyheter
Glad äldre man med monokel använder en dator.
Foto av mentatdgt från Pexels

Är du tillgänglig den 23 september?

Nej det är ingen mötesinbjudan. Vi pratar om webb­till­gänglig­het och den lag som säger att digital offent­lig service på webben ska vara till­gäng­lig för alla användare, inklu­sive personer med funk­tions­ned­sätt­ning. Den 23 september 2020 måste inte längre bara nya, utan alla befint­liga sajter, intra­nät, extra­nät och dokument vara till­gäng­liga och in­klu­der­ande.

Vem berörs?

Lagen gäller för alla ”offentligrättsliga organ”, det vill säga aktörer som anses vara en upphandlande myndighet, med några få undantag. Det inkluderar myndigheter, regioner (landsting), kommuner samt privata aktörer som utför tjänster med offent­lig finans­iering, som till exempel skola, vård och omsorg samt lever­an­törer till offent­lig sektor.

Vad innebär det i praktiken?

En till­gäng­lig­hets­anpass­ning innebär dels att webb­platsen ren tekniskt för­bättras så att den blir använd­bar för alla, men också att bilder, video, ljudfiler och andra dokument kan uppfattas även av personer med nedsatt syn eller hörsel.

Direktivet hänvisar till stor del till de standard­iserade re­kommen­da­tion­erna WCAG 2.1 nivå AA, som skapats av Web Access­ibility Initia­tive (WAI). Bland annat ska följande upp­fyllas:

  • Allt innehåll ska kunna tolkas av skärm­läsare och andra hjälp­program.
  • All navigation och inter­aktion ska kunna utföras med enbart tangent­bord eller annan indata­enhet utöver dator­mus.
  • Text och ikoner ska vara tydliga och läsbara och ska kunna för­storas och för­minskas utan de klipps eller blir oläs­bara.
  • Videor och ljud­filer ska textas, syn­tolkas och kunna pausas och tystas.

Detta är ett litet sammanfattat urval och listan av åtgärder kan bli ganska lång. Men sällan är det speciellt stora och kostsamma åtgärder. För det mesta handlar det om att justera och ändra på småsaker. På sajten Webb­rikt­linjer.se finns en bra inter­aktiv check­lista med åt­gärder som krävs av webb­­till­gänglighet­s­direktivet.

Inte bara för funktionshindrade

Om alla webbplatsen görs korrekt innebär det inte bara att syn­skadade, hörsel­skadade och rörelse­hindrade personer ges möjlighet att använda era tjänster. Användar­upplevelsen ökar för alla användare, sök­motorer kommer kunna index­era ert innehåll bättre, auto­matiska över­sättnings­verktyg kommer ge en mer komplett och korrekt över­sättning och ni bidrar till att göra webben ännu bättre för alla.

Att det blir enklare att navigera, hitta information och genomföra köp eller beställ­ningar ökar kon­verterings­grad och lojalitet hos dina kunder och du når ut till en bredare kund­grupp som framöver kommer att vara mer aktiva på webben. Så se inte detta som ännu ett besvärande lagkrav som ni måste upp­fylla, utan som en invest­ering som gör att ni hänger med i ut­veckl­ingen.

Vi hjälper er att bli tillgängliga

Spinit har god insikt i vad direkt­ivet och rikt­linjerna i WCAG innebär för din sajt och kan erbjuda strategi, analys och åtgärds­plan såväl som teknisk hjälp med till­gäng­lig­hets­anpass­ning av era system och webb­platser.

Vi kan också erbjuda ut­bild­ning för webb­redaktörer i hur man public­erar till­gäng­ligt på webben.

Vänta inte för länge. Hör av dig!