Publicerat Tech, Tips

Hur fungerar det att jobba med en elastisk utveckling? Bengt Nilsson från Spinit förklarar

Vårt samhälle blir allt med digital­iserat och med­veten­heten om hur detta påverkar oss ökar hela tiden. Spinit har jobbat med flera av våra kunder under många år och vi är med och stöttar dem i deras it-utveckling. Varför väljer då våra kunder att jobba med oss?

Den elastiska it-avdelningen

När vi försöker förklara vad vi gör så brukar vi säga att vi sköter våra kunders utveckling elastiskt. Vi anpassar oss efter våra kunders behov och komplett­erar dem med erfaren personal och nya kunskaper. Som leverantör följer vi våra uppdrags­givares plan­ering och när de har mycket som ska upp­graderas och lev­ereras så sätter vi in en större arbets­styrka.

De flesta av våra utvecklare jobbar tillsammans på vårt kontor

Spinits kontor ligger i centrala och sydvästra Göteborg och vårt mål är att så många som möjligt av våra med­arbetare sitter och jobbar hos oss här i Sisjön eller på distans. På detta sättet är vi annor­lunda mot många andra it-konsulter. Vi vill att våra team sitter in-house och jobbar till­sammans och utbyter kunskap med varandra. Vissa av våra kunder har inga eget team av system­utvecklare. Däremot så har de flera tekniska projekt­ledare som vi jobbar till­sammans med. Deras it-infra­struktur behöver regel­bundet utvecklas, förbättras och under­hållas. Vi jobbar tillsammans med deras projekt­ledare och de behöver inte anställa egna program­merare.

Vi sätter oss in i hur våra kunders affärsmodell fungerar

Vår roll när vi hjälper våra kunder att utveckla avancerade webb­lösningar är att lära känna deras verksamhet, skissa på en lösning till­sammans, bygga den tekniska platt­formen, testa att den funkar, och sen när platt­formen används så jobbar vi kontinuer­ligt med under­håll och förbättringar.

En av nycklarna för ett lyckat it-projekt är att vi som lev­eran­tör förstår vad våra kunder tjänar pengar på. Alla som jobbar med ett it-system måste sätta sig in i vad kunden gör för att bli lön­samma. Vi ägnar mycket tid åt att alla system­utvecklare i projektet får denna förståelsen.

Spinit har låg personalomsättning

Ett vanligt problem för många företag som har en egna systemutvecklare är att de har svårt att behålla sin personal på lång sikt. Många systemutvecklare vill vidare efter att ha jobbat med ett it-system under en tid. Det är förstås helt naturligt att man går vidare i karriären. Men för en it-avdelning så kan det få stora kon­sekvenser om en kunnig och insatt person för­svinner. Det kan göra att de får ett stort kunskaps­gap i sin organisation.

Spinit har låg personal­omsättning och vi ser alltid till att det finns mellan två till fem system­utvecklare som kan varje kunds system. Detta gör att vi inte riskerar att tappa all kunskap om ett system om någon slutar.

Tar med sig kunskap från andra projekt

Vårt arbets­sätt gör att alla utvecklarna tar med sig kunskap från andra projekt. På det sätter så kors­pollinerar vi kunskap och inspiration, och det i sin tur sporrar bra it-lösningar.

Våra utvecklare jobbar fokuserat med våra kundprojekt

En annan anledning till att våra kunder väljer att jobba med oss är att våra system­utvecklare är dedikerade till våra kunders projekt. De har inte massor av andra dagliga arbets­uppgifter att ta tag i, utan de jobbar dedikerat och lägger all sin energi och kon­centration på våra kund­projekt.

Mentorskap

På Spinit så har vi alltid jobbat med mentor­skap. Erfarna program­merare delar villigt med sig av sin kunskap. Det är alltid ok att fråga någon om hjälp och det är en del av vår kultur.

Vi anpassar oss efter våra kunders behov

Vi anpassar sig till vad som händer ute hos våra kunder och kommer in och hjälper till när det behövs. På det sättet så blir vi den förlängda aremen inom systemutvecklingen och vi ser till att vi har ett antal konsulter som alla kan och förstår våra kunders system.

Våra kunder betalar bara för den tiden de använder

Jobbar man med oss regel­bundet så betalar man en summa enligt avtalet och sen betalar man bara för de timmar som vi jobbar med era system. På det sättet så har man kontroll på kostnaderna och kan planera in uppgraderingar och utveckling enligt våra avtal.

Skulle vi säga att vi är unika? Ja, definitivt. Det finns inte många andra företag som på samma sätt som oss erbjuder en elastisk it-partner.

8 anledningar till att välja Spinit som samarbetspartner:

  1. Vi bidrar till kontinuitet i utvecklingen av dina avancerade webblösningar genom att vi har personal som kan era system. Det finns alltid mellan två till fem systemutvecklare som kan just era it-system.
  2. Våra systemutvecklare har jobbat med flera olika projekt och har på det sättet byggt upp en bred kompetens som de tar med sig in i era projekt.
  3. Spinit har låg personalomsättning. Det betyder att kunskapen om våra kunders system stannar inom företaget.
  4. Jobbar du med oss så behöver du inte lägga ner massa tid på att rekrytera nya systemutvecklare.
  5. Vi sätter oss in i hur ert företag tjänar era pengar och hur er affärsmodell fungerar.
  6. Som kund betalar du för den tiden som används i projektet.
  7. Du får en flexibel långsiktig it-leverantör.
  8. Spinit tar allt personalansvar.

*******

Ladda ner en PDF-version av artikeln: Spinit – den elastiska it-system leverantören

******

Vill du veta mer kontakta oss idag:
Bengt Nilsson
Telefon: 031-748 30 01, email: bengt.nilsson@spinit.se

Publicerat Nyheter

Välkommen Christer Wahlund

Vi välkomnar Christer Wahlund till vårt team. Christer ska jobba med affärsutveckling, marknad och försäljning på Spinit. Han kommer närmast från Jönköping där han har jobbat med digitala affärer mot i huvudsak Automotive-branschen. Christer träffar gärna folk i IT-branschen och så tveka inte att bjuda in honom till ditt nätverk.

Christer är ursprungligen en storfiskare från Mellerud som gillar att diskutera artificiell intelligens, vildmarksöverlevnad och kundnytta med webben.

Publicerat Nyheter
Glad äldre man med monokel använder en dator.
Foto av mentatdgt från Pexels

Är du tillgänglig den 23 september?

Nej det är ingen mötesinbjudan. Vi pratar om webb­till­gänglig­het och den lag som säger att digital offent­lig service på webben ska vara till­gäng­lig för alla användare, inklu­sive personer med funk­tions­ned­sätt­ning. Den 23 september 2020 måste inte längre bara nya, utan alla befint­liga sajter, intra­nät, extra­nät och dokument vara till­gäng­liga och in­klu­der­ande.

Vem berörs?

Lagen gäller för alla ”offentligrättsliga organ”, det vill säga aktörer som anses vara en upphandlande myndighet, med några få undantag. Det inkluderar myndigheter, regioner (landsting), kommuner samt privata aktörer som utför tjänster med offent­lig finans­iering, som till exempel skola, vård och omsorg samt lever­an­törer till offent­lig sektor.

Vad innebär det i praktiken?

En till­gäng­lig­hets­anpass­ning innebär dels att webb­platsen ren tekniskt för­bättras så att den blir använd­bar för alla, men också att bilder, video, ljudfiler och andra dokument kan uppfattas även av personer med nedsatt syn eller hörsel.

Direktivet hänvisar till stor del till de standard­iserade re­kommen­da­tion­erna WCAG 2.1 nivå AA, som skapats av Web Access­ibility Initia­tive (WAI). Bland annat ska följande upp­fyllas:

  • Allt innehåll ska kunna tolkas av skärm­läsare och andra hjälp­program.
  • All navigation och inter­aktion ska kunna utföras med enbart tangent­bord eller annan indata­enhet utöver dator­mus.
  • Text och ikoner ska vara tydliga och läsbara och ska kunna för­storas och för­minskas utan de klipps eller blir oläs­bara.
  • Videor och ljud­filer ska textas, syn­tolkas och kunna pausas och tystas.

Detta är ett litet sammanfattat urval och listan av åtgärder kan bli ganska lång. Men sällan är det speciellt stora och kostsamma åtgärder. För det mesta handlar det om att justera och ändra på småsaker. På sajten Webb­rikt­linjer.se finns en bra inter­aktiv check­lista med åt­gärder som krävs av webb­­till­gänglighet­s­direktivet.

Inte bara för funktionshindrade

Om alla webbplatsen görs korrekt innebär det inte bara att syn­skadade, hörsel­skadade och rörelse­hindrade personer ges möjlighet att använda era tjänster. Användar­upplevelsen ökar för alla användare, sök­motorer kommer kunna index­era ert innehåll bättre, auto­matiska över­sättnings­verktyg kommer ge en mer komplett och korrekt över­sättning och ni bidrar till att göra webben ännu bättre för alla.

Att det blir enklare att navigera, hitta information och genomföra köp eller beställ­ningar ökar kon­verterings­grad och lojalitet hos dina kunder och du når ut till en bredare kund­grupp som framöver kommer att vara mer aktiva på webben. Så se inte detta som ännu ett besvärande lagkrav som ni måste upp­fylla, utan som en invest­ering som gör att ni hänger med i ut­veckl­ingen.

Vi hjälper er att bli tillgängliga

Spinit har god insikt i vad direkt­ivet och rikt­linjerna i WCAG innebär för din sajt och kan erbjuda strategi, analys och åtgärds­plan såväl som teknisk hjälp med till­gäng­lig­hets­anpass­ning av era system och webb­platser.

Vi kan också erbjuda ut­bild­ning för webb­redaktörer i hur man public­erar till­gäng­ligt på webben.

Vänta inte för länge. Hör av dig!

Publicerat Nyheter

Investera i kvalité

På Spinit har vi skapat ett team som ansvarar för kvalitén och användarupplevelsen i alla våra projekt.

Tanken är att UX/QA-teamet är med från början i våra projekt och i en förstudie skapar prototyper i form av skisser och mockups tillsammans med kunderna. Dessa prototyper baserar man sedan utvecklingen på och har som stöd i diskussioner kring systemet. Teamet är sedan en del av projektet till dess att det är i hamn genom att säkerställa att våra leveranser fungerar som kunden förväntar sig och att kontinuerligt se över förbättringar av systemets användarupplevelse. Sitter du och ruvar på en digital affärsidé, en applikation som kan lysa upp tillvaron på ditt företag eller vill effektivisera en rutin, hör gärna av dig.

Publicerat Nyheter

God jul och gott nytt år!

Vi önskar alla kunder och medarbetare en riktigt God jul och ett gott nytt år 2020. Istället för julklappar så stödjer vi i år Läkare utan gränser.

Julen handlar om att ge. Dropp till exempel. Därför har vi valt att stötta Läkare Utan Gränsers livräddande arbete. Vår julgåva kan räcka till 18 kolerakit som innehåller medicin, vätskeersättning, dropp, klor och plastlakan.