Publicerat Tips

Fånga dina (potentiella) kunder med Marketing Automation

Är Marketing Automation som det låter? Att man kör igång något som sedan sköter sig av sig själv. Det är ju lite så det låter. Nej, inte riktigt. Det handlar om att automatisera vissa händelser i en säljprocess, som innebär att man får information om en kund som är intresserad av något och därefter se om kunden vid senare tillfälle återfår intresset av en vara eller tjänst. Man fångar alltså beteendet hos en individ som lämnar en webbplats eller e-butik utan att genomföra ett köp. Man pratar att många människor ofta fönstershoppar, vilket även sker inom e-handel på nätet!

Marketing Automation hjälper e-butiker att ta tillvara på de som är inne i e-butiken men lämnar innan köpet genomförs. Marketing Automation är så klart mest för e-handel men går även att använda i för tjänsteföretag också. Det handlar om att vrida på konverteringsgrader en ökning från 1,2% till 1,5% kan innebära stora vinster. Om antal besökare är 1000 st och ett snittköp ligger på 1000 kr då blir försäljningen 15 000 kr istället för 12 000 kr vilket 25% högre försäljning.

Marketing Automation handlar mycket om att definiera vissa händelser och vad som skall ske när det händer. Till exempel, någon registrerar sig för ett nyhetsbrev och ett mail skickas med visst förbestämt innehåll, efter fem dagar kommer ett mail till med en påminnelse av något slag som kanske är avgörande för om ett köp görs eller inte. Ett annat exempel är att en användare som inte har besökt sidan på ett tag kommer tillbaks efter tre månader, ett mail går till ansvarig säljare eller alternativt att ett mail går ut till användaren. Tänk också att någon har lagt till varor i sin varukorg på en e-handel men genomförde inte köpet, två dagar efter kommer ett mail till personen med ett erbjudande på liknande varor.

Här är några konkreta Marketing Automation exempel:

E-post

Prenumeration på nyhetsbrev är den enklaste formen av möjlighet att fånga upp och kunna identifiera en eventuellt blivande kund, utifrån den informationen kan du skapa en kunddatabas. Du kan även få en notifikation när varje kund gör ett återbesök på sidan och få reda på vilken sida som kunden besökte.

Remarketing

Remarketing samlar in information om personer som har besökt din sida eller e-handel, du kan sedan nå ut till dessa personer när de är inne på andra sidor eller söker på Google och visa reklam för en produkt som de varit och tittat på i en e-butik. Remarketing kan hjälpa dig att få tillbaka dina potentiella kunder till din sida genom olika varianter, beroende på vad du har för sida och/eller affärsmål. Detta är facebook väldigt duktiga på att sälja in hos företag, vilket man kan se när man loggar in på sin facebook-konto. De erbjudanden som du kan se där visas inte av en slump utan det är information om sidor eller produkter som du tidigare har tittat på.

Annonsering

Via Google Adwords eller andra annonsnätverk kan man köpa sökord och annonser som i sin tur ger dig nya potentiella kunder. Genom att du köper ett sökord och har en annons kopplad till sig så innebär det att när en person söker på ditt sökord kommer din annons att visas och lockar personen att gå till din sida. Givetvis är det inte så enkelt att man visas överst på varje ord man söker utan det beror mycket på hur din landningssida är uppbyggd, exempel: Hur många gånger förekommer sökordet i texten? I ingressen? I rubriken?

Man brukar som regel sätta en dagsbudget där man anger hur mycket maximalt en dag får kosta med annonser, då själva kostnaden sker när en person klickar på annonsen. Därför vill man rikta sig mot rätt person vid rätt tillfälle som söker på rätt ord, det är en vetenskap som vi gärna visar hur!

Övergiven kundvagn

Det är inte ofta man ser i butikerna att kundvagnar står kvar vid kassorna fyllda med varor men dess ägare har gått, men i e-handelsbutikerna sker det i runt 70 % av fallen enligt Baymard( http://baymard.com/lists/cart-abandonment-rate).  Det finns fler avhoppare än vad du kanske trodde. Hur ska vi få dem att köpa varorna? Det finns flera förslag på hur man kan få dem att genomföra köpet, men först måste man få reda på varför kunden lämnade sidan i första taget. Det kan bero på sidans utformning och kassans utformning eller behovet av att behöva skapa ett konto. Kan man dessutom påverka den som har kundvagnen liggande med ett automatiskt mail så kan man uppnå ett gott resultat.

Vad behövs för att kunna hantera Marketing Automation

Det är så klart något man kan sätta ihop själv genom att programmera ett system, om man vet vad man håller på med. Ofta kan det vara en fördel att använda ett färdigt system där man kan enkelt få fram statistik och data att jämföra och räkna på. Det finns väldigt många färdiga system ute på marknaden, där det finns stora amerikanska leverantörer såsom Hubspot (www.hubspot.com) och Marketo (www.marketo.com) i Sverige finns Onserver (onserver.se), Leadsius (www.leadsius.com), Otto (www.sonician.com) etcetera.

Val av system beror naturligtvis på en mängd faktorer såsom budget, vad man vill göra själv internt kontra hur mycket hjälp man behöver.

Är ni intresserade av att få hjälp att komma igång med Markering Automation så hjälper vi på Spinit gärna till med att hitta bästa lösning för dig, men också att göra de tekniska bitarna, lägga upp säljstrategier och utforma det grafiska.

Skriv en kommentar


Intresserad? Vi mejlar dig när vi publicerar ett nytt inlägg.

  • Din integritet garanteras.
  • Du kan när som helst välja att avprenumerera genom att klicka på länken i ditt mail.