Inlägg om Systemutvecklare

Publicerat Tips
Marcus Fridholm frontend utvecklare på Spinit i Götebrog.

Tankar kring användarvänlighet, UX och UI – intervju med Marcus Fridholm på Spinit

Jag pratade design och digitala plattformar med min kollega Marcus Fridholm som jobbar som frontend-utvecklare. Ska webbplatser fungera bra, så krävs också bra design.

Hur förklarar du förkortningar som UX (user experience) och UI (user interface) för någon som inte känner till något om webbdesign?

Om vi börjar med UI, så betyder det användargränssnitt på svenska. Det är hur programmet, eller webbsidan är konstruerad för att du skall kunna göra det du vill. UI i en bil till exempel är saker som ratt, pedaler, växelspak, fönsterhiss och allt sånt. Men på en webbsida handlar det om var knappar och menyer sitter, hur texten ligger och var man letar efter olika typer av innehåll.

Kommer du till exempel in på en tidning, så finns det vissa saker som man tar för givet. Här ligger ofta artiklar tidningen vill lyfta fram extra mycket samlade på ett ställe, tillsammans med dem ligger det ofta annonser. Menyer hittar du längst upp eller till vänster. Effekten blir att de flesta känner igen sig, man kan säga att ”ratten” befinner sig där du tror att den skall sitta.

UX är då en förlängning på allt som har att göra med UI. Det handlar om själva upplevelsen. Hur smärtfritt du navigerar och gör det du vill göra, hur intuitivt det är, hur många manövrar du behöver utföra innan du kommer dit du vill, hur bra återkoppling du får på vad du gjort. Hur väl du får det du förväntade dig.

Ett skräckexempel är till exempel när man går in på en kvällstidning och istället för nyheterna man förväntade sig hamnar på en splash screen. Den innehåller inte någonting av tidningen, utan är bara är ett sätt mjölka så mycket annonspengar som möjligt. Det är inte så att jag inte förstår att de behöver pengarna, men det är inte bra UX. Du bryter på sätt och vis förtroendet mellan dig och besökaren, när besökaren får något annat än de förväntade sig.

Lite på samma sätt, så har många sajter en förmåga att blanda sin egen navigation med annonsnavigation. Klickar du på en länk, så skall du hamna där du förväntade dig att hamna. Om du liksom får hålla tummarna för att du hamnar där du ville och inte mitt i en annonskampanj, så är det riktigt dålig UX.

En annan vinkel på UX är om du köpt något, är missnöjd och vill kontakta kundtjänst. Om kontaktinformationen är dold fyra nivåer ner i hierakin, så är det inte roligt. Eller ännu värre om det krävs att du först går någon annanstans och registrerar sig innan du ens får kontakta företaget, då lär du inte vara på bra humör när du väl får kontakt. Om allt du söker är information eller svar på en undran, så är frågan varför du skall behöva registrera dig överhuvudtaget?

Allt sånt krångel: registrering för att söka info, åtta klick för att skicka en fråga, hopp till externa sajter, programmerade länkningar som förstör din webbläsarhistorik – allt sånt får dig till slut att trötta. Till slut vill du inte mer och försöker lösa ditt problem med Google istället.

När man möter bra UX så är det givet var man hamnar och du hittar lätt det du söker efter. Det absolut bästa betyget en UX-designer kan få är att användarna inte ens tänker på det arbete som lagts ner, utan bara är nöjda.

Har du några tankar om god informationsdesign och hur man gör webbplatser mer tillgängliga?

Vi lider idag av det som pedagogerna kallar snuttifiering. Med det menar jag att vi får en hagelskur av informationsbitar över oss. Problemet är att få människor är konstruerade att hantera den sortens flöde. Vi får för många sammanhang att ta ställning till samtidigt och förmågan att faktiskt ta in information blir lidande.

I vissa kontexter är det OK. Tittar du i ett Facebook-flöde så förväntar du dig mycket information och har nog också lärt dig att sortera bort det mesta som egentligen inte är så intressant.

Om du däremot kommer in på en myndighets hemsida, så vill du verkligen inte ha 14 olika sammanhang att ta ställning till. Där har du ofta en specifik orsak till varför du är på sidan och du vill att myndigheten ska förstå dig som besökare tillräckligt väl för att veta vilka slags frågor de flesta brukar söka svar på.

Om det är en myndighet så är det också deras skyldighet att se till att sidan är anpassad för olika typer av användare. Det kan handla om allt från uppläst innehåll, innehåll på enklare svenska och innehåll anpassad utifrån den kontext du befinner dig i.

Om man tittar på företag, så är de ibland onödigt hemliga med vad de gör. Det är inte supersmart att tvinga dig som besökare att gissa vad företaget sysslar med. Kommer du in på en bilverkstad, så bör det nog stå att ‘vi är en bilverkstad’ redan på första sidan högt upp. Säljer du bildelar, men inte har en verkstad, så får det väl istället stå ’vi säljer bildelar’. Eller ‘vi är konsulter inom marknadsföring’ om det är den tjänsten man erbjuder. Varför krångla till det?

Jag skulle vilja påstå att du har max tio sekunder på dig att förklara vad ni gör. Att vara mystisk gör att man håller kvar några som inte är intresserade av vad man gör och att andra som är intresserade tappar sugen och letar vidare. Varför ska du hålla kvar människor som inte är ute efter det du erbjuder? Gör det tydligt vad det är du håller på med, då hjälper du dina användare och de vet att de har hamnat rätt.

Vad är skillnad på frontend- och backendutveckling?

Oftast så går vårt arbete i varandra, jag gör en del saker som backend-utvecklarna också gör. Men min expertis är närmare det visuella och själva upplevelsen. Deras expertis handlar mer om hur saker fungerar bakom kulisserna. På riktigt stora utvecklingsföretag så är folk lite oftare specialister, medan kompetenserna på ett mindre företag som Spinit går ofta in i varandra. Bredare kunskaper gör oss mindre sårbara.

Är det stor skillnad på hur man designar för olika åldersgrupper?

Douglas Adams skrev ungefär att det som sker innan du fyllt 15, är lika naturligt som luft, vatten och mat, det är så världen fungerar. Det som sker mellan du är 15 och 30 är spännande, det senaste och det hetaste som du bygger din karriär på. Det som sker efter att du fyllt 30 är onaturligt, mot guds lagar och borde förbjudas. Haha, ungefär så är det.

Den största utmaningen med att designa för unga, för folk som är runt 15 till 20, är att de har inte en ”medveten medvetenhet” om hur saker och ting fungerar. För dom är den digitala tillvaron som att andas, de bara gör. Så om du bryter mot de oskrivna reglerna för hur saker och ting ska fungera, så kan du bara göra det till en viss gräns. När du kommer till en ny svårighetsnivå så blir ungdomarna ofta helt handfallna, för de har aldrig medvetet lärt sig hur saker fungerar. De vet inte, men vet inte att de inte vet.

De lite äldre är ofta mer medvetna, men lider lite av problemet som någon som lärt sig ett nytt språk. Den digitala tillvaron är inte deras ”modersmål”, så den kommer inte lika självklart och naturligt.

Sen har vi min föräldrageneration, de som är 75 och uppåt. Rätt många i den generationen vet knappt hur man använder internet alls, de hade helst behållt en stationär telefon och en tjock-tv.

Så nog är det är lite klurigt att designa för flera åldersgrupper.

Hur hittar du vilka trender som gäller inom UI och UX?

Google. Jag söker på olika nyckelord som UI, UX och design, sen lägger jag till nuvarande år och så sållar jag ordentligt och får upp relevant information. Jag hänger på en del forum där teknik och design diskuteras. Jag är inte så aktiv, utan mest där för att hålla koll på hur diskussionen går.

Vilka olika verktyg använder du i ditt jobb som frontend-utvecklare?

Photoshop, Illustrator, Acrobat, Sketch, webbläsare, IDE – programmeringsverktyg för all kodhjälp som jag kan tänkas behöva. Och sen lite webb-baserade verktyg som Toggl, Jira och Git.

Tack så mycket!

Publicerat Nyheter
Spinit söker personal till sitt kontor i Sisjön. På bilden ser du fem medarbetare.

Vi rekryterar programmerare och IT-kapten till vårt kontor i Sisjön i södra Göteborg

Här på Spinit strävar vi efter att välkomna våra medarbetare och kollegor som de är just idag. Vi letar inte efter människor som är på ett speciellt sätt, har en speciell bakgrund eller har en unik utbildning. Du behöver inte vara en naturlig ledare eller en driftig multi-talang. Det som förenar oss här är att vi gillar att programmera och hela tiden vill utforska och lära oss mer om digital teknik.

Spinit startades för över 20 år sedan. Vi har överlevt it-kraschen och har växt långsamt i både med och motgång. Vårt mål är att vara runt 40 personer, för tillfället är vi strax över 30. Vi är baserade i Sisjön i södra Göteborg. De flesta utvecklare jobbar in-house på vårt kontor i Sisjön i södra Göteborg och några är uthyrda som konsulter på företag runt om i Göteborgsområdet.

Kunderna kommer till oss när de behöver något extra för sina digitala webblösningar och vi jobbar både med små och stora projekt. Vi har valt att basera det mesta som byggs på .Net, men vi anpassar oss också efter våra kunders teknikbehov.

Här på Spinit jobbar människor med olika erfarenheter och olika livshistorier. Veganer samarbetar med köttälskare. Dina erfarenheter, både bra och dåliga, kan vara stor tillgång för oss. De flesta som jobbar här fokuserar på programmering och så har vi ett litet administrativt team på fyra personer.

Vi försöker hitta alla sorters personligheter när vi söker efter programmerare. Du kan vara tyst, eller pratsam. Vi har jobb för dig. Du kan ha stora ambitioner eller vara lite med diskret i det du önskar, du kommer att passa in här. Vi söker dig som är lite mer känslig, eller dig som har skinn på näsan. Vi behöver en bra mix för att hitta en god balans.

När man tittar på fördelningen mellan män och kvinnor så ser det verkligen inte bra ut för oss. För tillfället har vi två kvinnor som programmerar och ungefär 27 manliga programmerare.

Vi har inte lyckats med att rekrytera fler kvinnor under åren. Kanske beror det på att många kvinnor inom IT väljer att jobba med andra uppgifter och släpper programmeringen för att bli kravställare eller projektledare? Vi jobbar på det, men det är inte ett enkelt problem att lösa.

Arbetskulturen som vi uppmuntrar är byggd på att vi är stabila, har ett hållbarhetsperspektiv, och vi fokuserar på att vara en bra och schysst arbetsgivare. Vi gillar att planera väl och det gör att vi inte behöver stressa ihjäl oss när vi ska leverera projekt.

Våra kärnvärden

Vi drivs av våra kärnvärden som präglar verksamheten, våra arbetsuppgifter och kundrelationer.

  1. Stress och hets är inte vår grej. Om det blir stressigt, ta ett djupt andetag, be om hjälp och försök att hitta en lösning.
  2. Om du kör fast så fråga alltid om hjälp. Alla hjälper varandra och det finns ingen prestige i att “ensam är stark”. Vi utvecklar smarta IT-lösningar genom att vi är bra på att samarbeta och att vi uppmuntrar varandra att tänka tillsammans.
  3. När vi utvecklar nya produkter ligger vi i framkant och vill alltid använda oss av de senaste och bästa teknikerna. Digital utveckling kräver att man provar nya lösningar och vi uppmuntrar alla att testa nytt. Prata gärna med en mer erfaren kollega om hur de ser på ny teknik.
  4. Vi jobbar strukturerat och agilt med scrum som innebär mycket återkoppling vid programmering och utveckling av nya produkter. Det är bättre att ta en sak i taget istället för att försöka lösa allt på en gång. På detta vis ser vi till att utvecklarna mår bra och att kunden får det den vill ha.
  5. När du är nyanställd är målet att du ska ha en mentor så fort som möjligt. Han eller hon kommer att hjälpa dig i dina projekt, titta på all kod och ge feedback flera gånger i veckan.
  6. Var rak och ärlig om en arbetsuppgift inte passar dig. Det går oftast att ändra om admin-teamet vet om det.
  7. Var dig själv och var öppen för andras idéer och acceptera alla andra som de är. Vi är alla unika och kan bidra på olika sätt till arbetsresultatet.

Alla vinner på att ha en god stämning på jobbet, och du är med och skapar den genom ditt sätt att vara. Spinit vill att alla känner sig inkluderade och kan vara sig själva.

Hur vi jobbar

Flextiden gör att du har stor frihet att bestämma över din arbetstid så länge du har koll på dina uppgifter och möten. Vid behov går det bra att jobba hemifrån, om det fungerar för den fas som projekten befinner sig i. För dig som gillar att träna på gymmet ligger det ett på andra sidan gatan. Spinit är också ansluten till IT & Telekomföretagens kollektivavtal.

Som arbetsgivare är Spinit mån om att skapa en bra arbetsplats där vi vill vara, jobba och bidra med vår kunskap och kreativitet. Allas erfarenheter är värdefulla i en miljö där vi alla prestigelöst bidrar till ett gott samarbete. Det är grunden till att vi bygger riktigt bra digitala produkter.

Mer information om tjänsterna:

Kapten sökes för IT-projekt
Systemutvecklare .Net
Frontendutvecklare

Om du tycker att det låter intressant skicka ett email till jobb@spinit.se, skicka med en kort beskrivning om dig själv, vilket jobb det är du söker och ett CV.

 

Publicerat Nyheter
Mathias Ottosson systemutvecklare på Spinit

Möt vår nya kollega Mathias Ottosson

I september började Mathias Ottosson på Spinit. Han kommer att jobba som frontend- och backend­utvecklare. Här är en 60 sekunders intervju med Mathias:

Välkommen till Spinit.

– Tack!

Hur beskriver du dig själv i ett par meningar?

– Jag är en glad och nyfiken smålänning som är väldigt intresserad av allt som har med teknik att göra. Jag över­konsumerar podcasts och Youtube om mjukvaru­utveckling, med tillskott av machine learning på senaste tiden.

Vi lever verkligen i en framtids­värld och jag anser mig vara lyckligt lottad som får leva i en så spännande tid som nu.

Du har ju jobbat i bygg­branschen tidigare. Hur har digital­isering påverkat hur vi bygger och designar hus?

– Byggbranschen är en åldrad bransch som länge jobbat utifrån ”business as usual”. Mycket är som det alltid varit men på senare år har det börjat tänkas mer på fördelarna med digital­isering och automat­isering. Man har börjat nyttja den digitala informationen på ett bredare plan och man ser även att augmented- och virtual reality börjar bli populärt i planerings­skedet.
Än så länge ligger fokus mest på den digitala produkten och inte så mycket på det fysiska byggandet. Men automat­iseringen börjar även ta sig in där och exempel på ”3D-skrivare” och robotar utvecklas för att göra delar av jobbet.

Det finns fortfarande mycket kvar att göra innan bygg kommer ikapp andra branscher, men den har i alla fall vaknat och verkar vara på rätt väg.

Vilka tekniker ser du fram emot att lära dig mer om?

– Det händer väldigt mycket inom frontend just nu och det finns en lång lista med tekniker jag skulle vilja lära mig mer om. Men två tekniker sticker ut som mest intressanta för tillfället.

  • Service Workers är en ny webbstandard som gör det möjligt att köra webb­applikationer utan uppkoppling.
  • WebAssembly är ett nytt kompilerings­mål som gör det möjligt att skriva webb­applikationer i många olika språk och man kan utveckla i t.ex. C/C++ eller motsvarande språk med mycket hög prestanda.

Jag lever efter filosofin att alla applikationer ska flytta ut i webbläsaren, och kombinerar man dessa två tekniker kommer man kunna utveckla prestanda­krävande applikationer som t.ex. CAD, bild­behandling och spel m.m. Vi kommer närmare ett platt­forms­oberoende med applikationer lika de vi är vana vid att använda i traditionella operativ­system.

Vilka egenskaper tycker du symboliserar bra team-work?

– Kommunikation och laganda är viktigt när man jobbar i projekt. Både inom sitt team och med kund. Man ska känna sig hörd och det ska vara högt i tak för tankar och idéer.

Man pratar mycket om automatisering och robotisering just nu. Tror du att robotar kommer att över våra jobb som system­utvecklare i framtiden?

– På en inte allt för lång tids­horisont tror jag faktiskt att robotar kommer kunna ta över en hel del mjukvaru­utveckling men man behöver samtidigt inte vara oroliga för ”singulariteten” på ett bra tag.
Det händer mycket inom AI-området och vi kommer få se en explosions­artad utveckling inom området framöver. Därför tror jag att man kommer behöva spetsa sina kunskaper inom mjukvaru­utveckling med machine learning om man vill förbli relevant som utvecklare på sikt. Machine learning är mjukvaru­utveckling i kubik.

Vad jobbar du med just nu?

– Jag sitter för tillfället med ett projekt för en kund där jag hjälper till med frontend-utveckling. Jag använder mig av de senaste Angular och Material-ramverken för att bygga en webb­applikation som ersätter ett arbets­flöde där dom använder sig av Excel i dagsläget.

Det är mycket fokus på att få till ett gräns­snitt som känns igen och samtidigt underlätta och effektiv­isera vardagen så mycket som möjligt för användare.

Tack!

Publicerat Personligt
Mikael Johansson, Systemutvecklare
Mikael Johansson, Systemutvecklare

Mikael om att vara systemutvecklare på Spinit

Mikael Johansson är en av våra duktiga system­utvecklare, och sedan han började på Spinit i början av 2016 har han blivit en viktig kugge i vårt maskin­eri. Jag pratade med Mikael om hur han ser på sitt jobb.

Vad är det du gör här på Spinit?

– Jag är system­utvecklare vilket innebär att jag både utvecklar och förvaltar IT-system. Just nu så jobbar jag med flera olika affärs­system för en kund. Det är system som hjälper före­taget med sin faktur­ering och egentligen allt som har med deras kunder och affärer att göra. I de skräddar­sydda affärs­systemen så finns hela företagets organ­isa­tion samt kund­stock och utan dessa så skulle de t.ex. inte kunna fakturera sina kunder.

Hur kom det sig att du började på Spinit?

– Jag var på en intervju hos en rekryt­erare för ett annat jobb och efter intervjun så present­erade hon Spinit för mig. Det lät intressant och så var jag på inter­vju dagen efter och började två veckor senare. Det gick snabbt.

Hur var det när du började här? Hur såg din introduktion ut?

– Jag blev direkt inkastad i ett projekt med en av våra kunder tillsammans med tre andra ut­veck­lare. Vi höll på att bygga ett nytt affärs­system som, för­hoppnings­vis, på sikt ska helt ersätta de gamla.

De bygger alltså sitt eget affärs­system. Kunde de inte köpt ett färdigt system?

Publicerat Personligt
Sebastian Appler Olsson - Projektledare och systemutvecklare på Spinit

Sebastian om dynamiska arbetssätt och projektledning

När man jobbar med digital­isering i projekt­form så är ett bra fungerande arbets­sätt en av nycklarna till att komma framåt. Dåliga arbets­metoder gör att det tar längre tid, kostar mer och de man byggt har inte de funktion­erna man vill ha.

På Spinit kallar vi våra projekt­ledare för kaptener och så har det varit under många år. Kaptenen tar ansvar för att samordna alla funk­tioner i det vi bygger och leder teamet av ut­vecklare. Varje nytt upp­drag är unikt och vi jobbar i olika steg för att skapa förstå­else och sedan utveckla det som kunden vill att vi ska göra.

Jag pratade med Sebastian Appler Olsson, en av kapten­erna på Spinit, om hur han ser på sitt jobb.

Hur jobbar du när du leder ett nytt uppdrag för Spinit?

– Jag jobbar alltid dynamiskt och använder mig av de arbets­tekniker som passar in för det spec­ifika upp­draget.

– Det första jag gör att identifiera vad en kund har och inte har tillgång till när dom kommer till oss. Har de någon som kan generera design­skisser då tar de ansvar för det. Eller har de någon som är bra på att skriva tydlig dokumentation om hur systemet ska fungera. Likaså vet de vilken data som ska skickas var, och vilka rättig­heter olika använd­are ska ha då är ju vissa delar av jobbet redan gjort.

– Om specifika­tionen är klar från början så behöver vi inte lägga ner energi på det, och vi fyller upp de delarna som kunden inte har. Ofta har en kund inte allt i sina team de behöver för att bygga det de vill. Då går vi in och komp­letterar med våra kunskaper.

– Jag tycket inte det är kul att följa ett färdigt arbets­sätt bara för att det står så i projekt­hand­ledar­hand­boken. Det kan bli jätte­tråkigt och så vill man ju inte ha det. En av an­led­ningen till att jag tycker så är för det tillför onödigt gnissel mellan projekt­ledaren och teamet. Inför man många ritualer och arbets­sätt som projekt­ledare kan det orsaka tids­krävande krångel som teamet kanske inte är i behov av.