Inlägg om Sökmotoroptimering

Publicerat Uppdrag

Alla domäner på ett ställe – ny webbplats och kontrollpanel för Name ISP

Vi är stolta över att ha fått vara med och utveckla en ny webb­plats och kontroll­panel för Name ISP.

Name ISP är i våra ögon världens bästa domän­registrerings­företag. För före­tag och privat­personer fungerar Name ISP mycket bra om man vill samla sina domäner på ett ställe och ha ordning på sina domän­port­följer. Åter­försälj­are använder Name ISP som part­ner som täcker in alla världens domän­namn för att slippa att omständlig regist­rering och admin­istration.

Ny design och fräsch teknik

Både visuell present­ation och bakom­liggande logik har upp­grad­erats till modern teknik. Tillsammans med Name ISPs egna utveck­lare vi gett systemet ett nytt API och ett gräns­snitt utvecklat med tekniken AngularJS.

Besök nya Name ISP

Publicerat Tips

Fyra steg till en bättre effekt av din webbplats

1. Mät & konvertera

Det vi gillar att prata om just nu är att mäta effekten av sin webbplats och göra förändringar baserade på riktig fakta. För e-handlare är detta ofta vardagsmat, men vi rekommenderar att alla våra webbkunder arbetar med att följa upp besökares agerande på deras webbplats.

Viktigt är naturligtvis att följa antalet besökare på webbplatsen och därefter bör man också ta en titt på var de tar vägen. Hur många lämnar sajten direkt och hur många genomför en konvertering?

Några exempel på konverteringar man kan mäta är:

  • försäljningar och bokningar
  • förfrågningar
  • registreringar på webbplatsen
  • nyhetsbrevsprenumeranter
  • prenumerationer på sociala flöden

Genom att analysera statistiken kan ni lättare man dra slutsatser om hur man får upp konverteringsgraden.

2. Optimera för synlighet

När mätvärdena är på plats är det bara att börja jobba med förbättringsarbetet av webbplatsen och slipa på nyckeltalen.

För att maximera din synlighet är det viktigt att betänka att datorprogram såsom sökmotorernas robotar ska kunna granska och förstå din webbplats. Om du ska hamnar högt i Google-resultatet på ditt nyckelord, måste Google  begripa vad som är är en rubrik, vad en bild föreställer och vad dina texter handlar om.

Det är också viktigt att din sidor stärks med länkar, både mellan dina interna sidor, och mellan andra sajter, för att höja relevansen för dina sökord.

3. Tillgängliggör för alla

Det är också viktigt att inte utesluta några användargrupper på Internet. Precis som att man idag måste erbjuda rullstolsramper och handikapptoaletter på en restaurang, bör rörelsehindrade personer ges möjlighet att kunna navigera på din webbplats utan datormus och synskadade med hjälp av så kallade skärmläsare.

Detta ställer krav på att din kod är semantisk och korrekt strukturerad, och att bilder och navigation tolkas på rätt sätt.

4. Gör webbplatsen mobilt tillgänglig
Webben genomgår just nu en förändringsfas där webbplats efter webbplats anpassas efter att visas idealt på fler enheter än den vanliga datorskärmen. Vi rekommenderar att se över om inte ni också bör vara med på det tåget och göra er tillgängliga för potentiella kunder som är i rörelse och inte bara sitter still vid ett skrivbord.

Det finns flera metoder att göra en sajt mobilt anpassat. Dels kan man skapa en separat mobilsida där man skalar av innehållet till det som är mest relevant för en mobilanvändare. Eller så bygger man en sajt som anpassas dynamiskt efter alla olika skärmstorlekar. Det sistnämnda kallas Responsive Web Design och spås vara den teknik som webbplatser till störst del kommer att tillämpa framöver.

I er webbplatsstatistik kan ni följa hur många som surfar in med mobila enheter, och även mäta effekten av en eventuellt ännu större förändring när ni väl har skapat en mobilanpassad sajt.

Publicerat Uppdrag

Ständig förnyelse med kontinuitet

Under ett flertal år har vi haft förmånen att få producera Abecitas webbplats. Varje säsong har ett ofta ett specifikt tema och där webben skall följa med. Vi arbetar också med att se till att webbplatsen hålls sökmotoroptimerad. Besökaren skall också enkelt kunna hitta en lämplig återförsäljare eller onlinebutik som säljer deras varor.

I flera års tid har vi levererat webbdesign och sökmotoroptimering åt Abecita, och webbsidans utseende har genomgått många spännande förändringar. Under åren har Abecita använt ett flertal kända modeller för kollektionerna, såsom Carolina Gynning, Tilde Fröling och Angela.

Om Abecita

Med gammalt ursprung som korsettfabrik i Borås har abecita utvecklats till en väl etablerad underklädestillverkare. Med en distributionskanal på över 800 fristående fackhandlare i Sverige, Norge, Danmark och Finland är abecita ett av norra Europas största varumärken.

Publicerat Nyheter

Sökoptimering – SEO

Många kunder hör av sig och frågar hur de skall komma högre upp i sökmotorerna. Ofta efter att ett sökmotorföretag har hört av sig. Det går att göra mycket själv för att förbättra sitt sökresultat. Här kommer vi med lite tips. 

Mäta – Se till att mäta hur många som kommer till din webb. Sedan är det bara att försöka arbeta med aktiviteter som höjer besöksantalet. Se till att göra det enkelt för besökarna att lämna en förfrågan och mät varje månad antal förfrågningar. För att mäta bessökstrafiken är idag Google Analytics mest använt. Google Analytics är gratis men en kodsnutt behöver läggas på hemsidan för att det skall fungera, men det är ganska enkelt löst. Registrera dig här: http://www.google.com/analytics

Arbeta med innehållet – Sökmotorerna älskar mycket information och de tycker ännu bättre om när det publiceras information ofta. Webbplatser som ändras ofta kommer sökmotorn ofta och besöker och indexerar om. Att uppdatera ofta kanske inte påverkar din ranking men eftersom sökmotorn besöker dig oftare får du lättare att följa upp ändringar.

Title, Decription, Keywords, Heading, Innehåll – Varje sida på en webbplats skall helst optimeras. Detta innebär att titeln, beskrivningen, nyckelorden, rubriken och innehållet helst skall det viktiga ordet. Men det skall optimalt förekomma i en densitet av 14,2 %.

Länkar – Ha som mål att få så många andra webbplatser som möjligt att länka till din hemsida. Leta upp gratisregister. Det en rad betaltjänster som registrerar din adress i massa olika register från Wikipedia till Open Directory Project www.dmoz.org och Yahoo! Directories.
 
Dessutom kan man se på seriösa betaltjänster. Det finns katalogtjänster som möjliggör länkar djupt ner till en sajts underkategorier och sidor. För ungefär 50 dollar/per år kan sidorna listas på tjänster som www.excellentguide.com, www.mozdex.com, www.kwikgoblin.com  och www.addme.com. Fler bra register är www.excite.com och se.yahoo.com (Hitta kategori först innan du lägger till) och infoo.se den officiella svenska webbkatalogen. Att tänka på är att om man skall bli högre rankad skall man helst bli länkad från en annan sajt som är högt rankad och där det är mycket trafik.

Ser sökmotorn att många användare hamnar på din webbplats när de söker på ett specifikt ord så förstår sökmotorn att din sida är relevant och duktig i ämnet, ganska logiskt om man tänker efter.

För att se hur många länkar som finns till din hemsida på Google skriv in detta i Googles sökfält. link:www.dindomän.se

Ett bra sätt att hitta länkregister som passar dig är att testa det ordet som är viktigast för dig, se vilken konkurrent som kommer högst upp i träfflistan. Gör en sökning link:www.konkurrentensnamn.se och se varifrån konkurrenten får sina länkar.

SEO-företag – Var försiktg med att köpa tjänster av vissa sökoptimeringsföretag som tar betalt i form av årsabonnemang, nämner inga namn och vet inte om de finns kvar? Exempelvis 10 000 kr för ett år. De gör en snabbanalys av sökorden på startsidan. Skickar instruktioner med lite ändringar som kundens webbyrå får ta sig an att göra eftersom kunden inte förstår något. Sedan väntar man tills sidan är omindexerad och ser kanske en liten förbättring.

Sökoptimeringsexperter – Efter en del googlande får jag mer förtroende för experter inom sökoptimering som exempelvis Simon Sundén www.joinsimon.se och Nikke Lindqvist www.lindqvist.com eller Jim Westergren  www.seo-guide.se. Testa att söka på ordet ”sökoptimering” så ser man att Lindqvist lyckas ganska bra.

Slutligen – Om optimeringen är viktig bör man som företag ha en intern resurs som arbetar kontinuerligt med uppföljning och förbättring.